10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
Direct Toegang
X
10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
50% Complete

Voorkom fouten in je filmpje!

Download het gratis e-book met praktische tips voor het maken van een perfect filmpje.

Page content

10 Tips Om De Juiste Doelgroep Naar Je YouTube Kanaal Te Trekken

10 Tips Om De Juiste Doelgroep Naar Je YouTube Kanaal Te Trekken

Hoe zorg je er voor dat je met jouw YouTube kanaal en YouTube video’s de juiste doelgroep bereikt? In deze blog 10 tips om de juiste doelgroep te bereiken. Als je deze tips toepast, zullen bijna alle abonnees van je YouTube kanaal behoren tot je doelgroep. Met deze abonnees bouw je vervolgens een band op. En deze band zorgt er dan weer voor dat je YouTube abonnees uiteindelijk klanten van je worden.

De 10 tips om de juiste doelgroep naar je YouTube kanaal te trekken

 

Tip 1:

Geef in de header van je YouTube kanaal duidelijk aan wat je kanaal in houd

Zoals je kunt zien bij mijn header:

Header YouTube kanaal Theo de Kleijn

Header YouTube kanaal Theo de Kleijn

Door een duidelijke header, vergroot je de kans dat alleen je doelgroep verder op je YouTube kanaal kijkt (en zich misschien gelijk abonneert op je YouTube kanaal).

 

 

 

Tip 2:

Spreek je doelgroep gelijk aan het begin van de video aan

Mijn doelgroep zijn ondernemers. Dus liggen de volgende zinnen voor de hand om de video mee te beginnen: “Herken je dit als ondernemer….”. “Heb je als ondernemer ook last van…”. “Wil je als ondernemer meer klanten?”. Et cetera.

Door je doelgroep gelijk aan te spreken, is de kans groter dat je alleen kijkers uit je doelgroep over houdt. Immers kijkers die zich niet associëren met je doelgroep, zullen afhaken.

 

Tip 3:

Zeg wat je doet (of gebruik een slider) in de video

In mijn geval: “ik help ondernemers met persoonlijke video’s die meer klanten opleveren”.
Je zegt pas wat je doet, na het intro van je video. Zeg dus niet gelijk aan het begin van de video wat je doet. Dit interesseert de kijker niet. Meestal zit de kijker met een probleem en is op zoek naar het antwoord op zijn probleem. Benoem in het begin van de video gelijk het probleem van de kijker (en hoe je dat probleem in de video gaat oplossen). Daarna geef je dus pas aan wie je bent en wat je doet.

 

Tip 4:

Geef informatie waar je doelgroep op zit te wachten/echt iets aan heeft

Dit klinkt als een open deur, maar weet je wel waar je potentiele klanten mee zitten? Welke problemen ze hebben? Welke vragen ze hebben. Een hele makkelijke oplossing is om te kijken naar veel gestelde vragen die je krijgt. Maak een top 10 en maak over elke vraag een video met een antwoord.

 

Tip 5

Geef waardevolle informatie

Ook weer een open deur. Toch geven veel ondernemers te weinig goede (of complete) informatie weg. Ze willen het voor hun zelf houden. Zijn bang dat anderen er mee aan de haal gaan. Toch moet je eerst geven, om daarna te ontvangen. Door zeer waardevolle informatie weg te geven (waar de kijker van smult), bewerkstellig je dat de kijker je gaat zien als expert. En mensen doen nu immers graag zaken met een expert. Daarnaast zullen kijkers zich afvragen: “als dit de gratis informatie is, hoe geweldig zal de betaalde informatie dan wel niet zijn”. Tot slot vergroot je de kans dat kijkers zich gaan abonneren. Immers als de kijker de smaak te pakken heeft, wil hij meer.

 

Tip 6:

Houdt de video niet te lang

Één tot twee minuten is lang genoeg.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Maak de video niet te lang en te langdradig. Behandel één duidelijk onderwerp in de video. Wijd niet te veel uit en wees duidelijk. Uit onderzoek blijkt dat de aandacht van de kijker, na één minuut kijktijd verslapt/er procentueel gezien meer kijkers afhaken.

 

Tip 7:

Wees consistent

Je moet vertrouwen geven aan de kijker. Dit geef je al door persoonlijk in beeld te komen (als je een video maakt waar je zelf in beeld komt). Vertrouwen zit hem ook in kleine dingen: dat de kijker weet waar hij aan toe is. Het geven van duidelijkheid, bewerkstellig je door het consistent publiceren van nieuwe video’s. Bijvoorbeeld één keer per twee weken op dinsdag om 11:00 uur komt er een nieuwe video online.

 

Tip 8:

Roep aan het einde van de video op om je video te delen met andere mensen uit je doelgroep

Noem de doelgroep letterlijk aan het einde van de video: “deel deze video’s met andere ondernemers,..”.

 

Tip 9:

Geef in je trailer/welkomvideo van je YouTube kanaal duidelijk aan voor welke doelgroep jouw YouTube kanaal is

Veel bezoekers die op jouw YouTube kanaal komen, kijken naar je kanaaltrailer. Door ook in de kanaaltrailer duidelijk te zijn over je doelgroep, vergroot je de kans dat je doelgroep zich op jouw YouTube kanaal abonneert. Zo is mijn kanaaltrailer helemaal geoptimaliseerd voor de doelgroep ondernemers:

Doelgroep aanspreken in de kanaaltrailer

 

Tip 10:

Gebruik de term van je doelgroep in de beschrijving van je video

Aan elke video op YouTube kun je een beschrijving toevoegen. Door in deze beschrijving je doelgroep (in mijn geval “ondernemers”) te verwerken, ben je duidelijk voor welke doelgroep je jouw video hebt gemaakt.

Heb jij ook een tip om de juiste doelgroep naar jouw YouTube kanaal te trekken? Laat hieronder jouw tip achter.

Comment Section

2 reacties op “10 Tips Om De Juiste Doelgroep Naar Je YouTube Kanaal Te Trekken



Plaats een reactie


*


Video Marketing Topics