Als jij als zelfstandig ondernemer een voorsprong wilt nemen op je concurrenten, moet je videomarketing inzetten. Je plaatst dan waardevolle video’s op You-Tube. Maar hoe maak je nu een geslaagd eerste YouTube filmpje? In deze blog geef ik tips over de inhoud van je video. Tips voor de beginnende “YouTuber”.
Beginnerstips over de inhoud van jouw YouTube filmpje
Tip 1
Maak je video niet te lang. 40-60 seconden is het maximale voor je eerste filmpje. Start klein. Uitbouwen/langere films maken kun je altijd nog. Eerst routine opbouwen.
Te kort kan je filmpje nooit zijn. Al is je filmpje maar 15 seconden. Het maakt niet uit. Het gaat om de ervaring. Begin dus niet gelijk met het maken van een introductiefilmpje.
Dit was mijn eerste filmpje op YouTube.
Tip 2
Behandel één onderwerp/één doel. Betrek geen andere onderwerpen bij het onderwerp. Behandel alleen dat specifieke onderwerp.
Bijvoorbeeld behandel het antwoord op de vraag: “wanneer kun je het beste rozen snoeien”.
Heb je geen inspiratie voor een onderwerp? Denk dan aan een veel gestelde vraag. Welke vragen stellen jouw klanten vaak aan jou? Maak een filmpje met het antwoord.
Tip 3
Wees duidelijk en to the point. Geen langdradige verhalen. De kijker wil liefst direct het antwoord zonder veel poes pas en blabla er om heen.
Bijvoorbeeld: “Wanneer kun je het beste rozen snoeien? In deze video geef ik antwoord op deze vraag. Rozen kun je het beste in de maand maart snoeien”.
Een “tussen de soep en aardappelen video” is niet echt goed voor de branding van jouw bedrijf.
Tip 4
Benoem ten minste één voordeel (mogen er ook meerdere zijn, maar let wel op de tijd):
Bijvoorbeeld: “Door de rozen in maart te snoeien, groeien ze goed, geven ze veel bloemen en blijven ze gezond en jong. Daarnaast voorkom je dat de rozen kapot vriezen.”
Tip 5
Geef waardevolle informatie. Informatie waar de kijker echt iets aan heeft (zie het voor een voorbeeld, het voorbeeld bij tip 4). Probeer de informatie zo waardevol te maken, dat de kijkers het gaan delen op social media. Hierdoor bereik je een groter publiek met je filmpje.
Tip 6
Houdt het simpel en ben niet te kritisch. Het is je eerste video. Maak het niet moeilijker dan nodig en leg de “perfectiedrempel” niet (te) hoog.
Tip 7
Begrijpelijk! Maak je video begrijpelijk voor iedereen. Gebruik als het kan geen vakjargon en probeer in zijn “Jip en Jannekes” je verhaal te vertellen. Maar wel als jezelf. Dat brengt me bij tip 8.
4 tips voor een begrijpelijke video:
Hier vind je nog meer tips voor een begrijpelijke video.
Tip 8
Ben jezelf. Doe jezelf niet anders voor als wie je bent. Puur natuur dus, maar zorg wel voor spontaanheid. Energiek. Positiviteit. Zet een lach op. Raap alles bij elkaar en geef jezelf voor 110%. Bedenk dat je video”voor altijd online staat”. Een positief en energiek (promotie)filmpje zorgt er voor dat de kijkers langer blijven kijken. Daarnaast maak je gelijk een goede indruk en krijg je meer vertrouwen van de kijker.
Moeite om voor de camera jezelf te zijn of heb je cameravrees? Kijk dan naar de onderstaande video. Moraal van het verhaal: gewoon proberen. Gewoon doen.
Bonustip: gebruik een script
Gebruik een videoscript. Zo voorkom je dat je gaat zwalken. Klik hier voor een gratis onderlegger om een script te maken.
GRATIS E-BOOK
Wil je nu echt aan de slag met videomarketing voor jouw bedrijf? Download dan het gratis e-book: “10 videomarketing tips voor beginners” en maak een vliegende start met video’s maken voor jouw bedrijf.
Kees
op 16 Jan 2015Theo de Kleijn
op 17 Jan 2015Peter Sookdew-Sing
op 23 Oct 2015Theo de Kleijn
op 23 Oct 2015SENA
op 24 Feb 2016Theo de kleijn
op 24 Feb 2016louise
op 12 Nov 2017Theo de Kleijn
op 14 Nov 2017