10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
Direct Toegang
X
10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
50% Complete

Voorkom fouten in je filmpje!

Download het gratis e-book met praktische tips voor het maken van een perfect filmpje.

Page content

8 Tips Om Regionaal Beter Gevonden Te Worden In YouTube

8 Tips Om Regionaal Beter Gevonden Te Worden In YouTube

Wil je als ondernemer regionaal beter gevonden worden met jouw YouTube video? In dit artikel geef ik jou 8 tips waardoor jouw bedrijfsvideo hoger scoort in de zoekmachines van YouTube en Google.

8 Tips Om Regionaal Beter Gevonden Te Worden In YouTube

 

Tip 1: Gebruik een plaatsnaam en je product/dienst in de titel van je video

Jouw YouTube video moet je voorzien van een titel. De titel is één van de belangrijkste factoren om goed gevonden te worden.

De eerste woorden van de titel zijn het belangrijkste. Om deze reden moet de plaatsnaam en je product/dienst in de eerste twee woorden genoemd worden. Bijvoorbeeld “Loodgieter Nijmegen”.

 

Tip 2: Gebruik de plaatsnaam en je product/dienst in de omschrijving van je video

In YouTube moet je bij je video ook de omschrijving van je video invullen. Uiteraard moet hier de plaatsnaam ook in terugkomen en je product of dienst. Ga niet spammen. Maak normaal lopende zinnen. Je kunt eventueel nog wel plaatsnamen in de omgeving toevoegen. Een fragment uit de omschrijving kan zijn:
“Wij zijn een loodgietersbedrijf uit Nijmegen met een 24 uurs service. Ons werkgebied beslaat de directe omgeving van Nijmegen. Onze klanten komen ondermeer uit Wijchen, Beuningen, Arnhem, etc…”

 

Tip 3: Gebruik de plaatsnaam in de zoekwoorden

Bij jouw YouTube video moet je zoekwoorden invullen. Bij deze zoekwoorden vul je dus ook de plaats en jouw product/dienst in.  Gebruik hierbij ook gekoppelde zoekwoorden. Ook kun je regionale plaatsnamen in de directe omgeving van je bedrijf invoeren.

In ons voorbeeld kunnen we dan ondermeer de volgende zoekwoorden ingeven: loodgieter, nijmegen, loodgieter nijmegen, omgeving, loodgieter omgeving Nijmegen, loodgieter Wijchen, Wijchen, etc.

 

Tip 4: Vul je plaatsnaam in onder geavanceerde instellingen, videolocatie

Bij jouw YouTube video kun je ook de plaats invullen waar je video is opgenomen. Dit kun je bij jouw video doen bij het tabje “geavanceerde instellingen” en dan bij videolocatie. In ons voorbeeld zou ik dan bij videolocatie “Nijmegen” invullen.

 

Tip 5: Geef de omschrijving van je bestand dezelfde naam als de plaatsnaam

Het is niet bewezen dat het werkt, maar baat het niet dan schaat het zeker niet. Geef het videobestand voordat je het upload naar YouTube dezelfde titel als de 2 woorden waar je op wilt scoren. In ons voorbeeld zou het videobestand wat we uploaden dus heten: Loodgieter Nijmegen.mp4

 

Tip 6: Maak een artikel op je website en embed de video

Als je jouw video opneemt op een pagina van je website, levert dit een klein verschil op in de ranking van je video. YouTube houdt namelijk ook bij, of een YouTube video op een website is opgenomen.

Video’s die op websites zijn opgenomen, zullen waarschijnlijk informatiever en beter van kwaliteit zijn. Echter bij de opname van de video in een website, kijkt YouTube ook naar het soort website. Je video opnemen in een website met een zeer goede reputatie en bezoekersaantallen heeft veel meer effect dan een video opnemen in een website die 5 bezoekers per dag trekt.

Behoort je website tot de categorie “5 websitebezoekers per dag”? Dan toch is het goed om het te doen. Er geldt namelijk ook een wisselwerking. Doordat je video’s opneemt op je website, scoort je website hoger in de zoekmachines. Immers hoe meer (kwalitatieve) content, hoe hoger de ranking.

 

Verder is mijn advies om de subpagina dezelfde titel te geven als je video. Stel dat onze video heet: “Loodgieter Nijmegen 24 Uur Per Dag / 7 Dagen per Week: 024-681 456 08”. Dan wordt de titel van de homepage: loogietersbedrijfJansen/loodgieter-nijmegen-24-uur-per-dag-7-dagen-per-week. Het telefoonnummer zou ik niet vermelden in de omschrijving van je homepage.

 

Een andere, wat kortere, titel zou kunnen zijn: “Loodgieter Nijmegen 24 uur per dag bereikbaar: 024-681 456 08”. Of nog korter “Loodgieter Nijmegen 24/7 tel: 024-681 456 08”.

 

Neem de link van de webpagina waar je de video in hebt geembed ook op bij de omschrijving van je video op YouTube.

 

Tip 7: Neem je telefoonnummer op in de titel van je video

Doordat je jouw telefoonnummer opneemt in de titel van je video, kunnen mensen je gelijk bellen. Ze hoeven dan niet de video te bekijken, want je telefoonnummer staat in de titel van de video.

 

Voor degene die er echt werk van willen maken…. tip 8:

Tip 8: maak een gratis website aan en embed de video op deze website

Gebruik als naam voor je website de twee woorden waarop je gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld Loodgieter Nijmegen. Een gratis website die je kunt gebruiken is: http://www.weebly.com/index.php?lang=nl#

Je video staat nu dus op twee websites: op je eigen website en op een website die geheel geoptimaliseerd is voor je zoekwoorden.

Neem de link van de gratis website ook op bij de omschrijving van je video op YouTube.

 

Bonustip: neem ook zoekwoorden op in je YouTube kanaal

Als je jouw YouTube kanaal optimaliseert voor de plaatsnamen, wordt je nog beter gevonden.

Bonustip 1: Neem de plaatsnamen waar je op gevonden wilt worden, ook op bij de beschrijving van je kanaal (onder het kopje “over”). Schrijf de plaatsnamen wel in normale zinnen op. Ga dus niet spammen.

Bonustip 2: Neem de plaatsnamen op in de zoekwoorden van je kanaal. Log hiervoor in op je YouTube kanaal en ga dan naar videobeheer-> kanaalinstellingen -> geavanceerd en voer onder “zoekwoorden voor kanaal” de plaatsnamen in.

 

Het allerbelangrijkste om regionaal beter gevonden te worden!

Om regionaal beter gevonden te worden, kun je jouw video optimaliseren. Echter als de kijker naar 5 seconden afhaakt, omdat je video “bagger” is, bereik je nog niets.

 

YouTube houdt namelijk bij hoe lang een kijker, kijkt naar jouw video. Een video waarbij de kijkers tot het eind blijven kijken, scoort veel hoger in de zoekmachines dan een video waarbij de kijkers na 5 seconden afhaken. Sterker nog een video die snel wordt weggeklikt, zakt in de zoekresultaten.

 

Zorg er dus voor dat je video interessant is om naar te kijken en waarde biedt voor de kijker. Maar hoe doe je dit? Ik help jou hier gratis bij tijdens de cursus “Hoe maak ik een goede YouTube video voor mijn bedrijf”. Schrijf jezelf gratis in door te klikken op deze link.

 

Heb jij ook nog een tip om regionaal beter gevonden te worden met jouw YouTube video? Laat jouw reactie hieronder achter.

Comment Section

4 reacties op “8 Tips Om Regionaal Beter Gevonden Te Worden In YouTube


Door Remco op 20 december 2014

Bedankt Theo voor de tip over het embedden van je Video op je eigen website; die kende ik nog niet.



Door Hay op 6 maart 2016

Hallo Theo, goede tips voor regionaal of lokaal werkende bedrijven!


Plaats een reactie


*


Video Marketing Topics