Wil je de bezoekers van jouw website op een korte en pakkende wijze laten kennis maken met jouw bedrijf? Dan is een bedrijfsfilm op jouw website, wat jij nodig hebt. Maar doe het wel op de juiste manier. In dit gastblogartikel legt Bas Damen van bedrijfsfilm-maken.net uit wat de valkuilen zijn, als je een bedrijfsfilm wilt laten maken.
Bedrijfsfilm op je website
“Een goede video op je website die je websitebezoekers in één minuut laat kennismaken met jouw bedrijf? Dat is wat wij doen op bedrijfsfilm-maken.net. We werken al jaren met en voor bedrijven dus wij begrijpen maar al te goed waar het om gaat: meer branding voor jouw bedrijf!”, aldus Bas Damen.
Succesverhalen
Er zijn veel voorbeelden te vinden met succesverhalen van bedrijven die een bedrijfsfilm op de juiste manier hebben ingezet. Zo maakten we voor restaurant Stad Parijs een mooie bedrijfsfilm die het imago een goede boost heeft gegeven. De bedrijfsfilm geeft een persoonlijk tintje mee aan de kijker doordat de eigenaar en eigenaresse zelf aan het woord komen. Daarnaast heeft de bedrijfsfilm een exclusief tintje gekregen wat het imago ook ten goede komt.
Deze video is nog steeds zichtbaar op de website van het restaurant. Dit is dus goed voorbeeld van een bedrijf dat op de juiste manier een bedrijfsfilm heeft laten maken. Maar we zien ook dat veel bedrijven nog de mist in gaan. Naar onze mening ligt dit vaak aan de volgende punten:
Het ontbreken van goede promotie
Je wilt natuurlijk dat jouw bedrijfsfilm jouw publiek op de juiste manier aanspreekt. Zorg er daarom voor dat je de juiste boodschap overbrengt. Wil je dat de kijker jouw bedrijf gaat onthouden en zelfs jouw product of dienst gaat afnemen? Dan is het belangrijk om in de bedrijfsfilm heel snel te laten zien wat de voordelen voor hem zijn! Denk dus eerst eens goed na over het doel dat je voor ogen hebt met de video en ga dan aan de slag met de bedrijfsfilm maken.
Te veel promotie
Aan de andere kant zien we het ook vaak gebeuren dat bedrijven te veel hameren op de positieve kanten van hun product of dienst. De bezoekers van jouw website gaan de bedrijfsfilm niet kijken omdat ze zo graag reclame zien. Laat het daarom ook zo min mogelijk lijken op een reclame voor jouw bedrijf, maar probeer je vooral te richten op het vermaken van de kijker. Het vinden van de juiste balans is een uitdaging, maar zeker niet onmogelijk.
Slechte kwaliteit
Als je hebt besloten dat je een bedrijfsfilm gaat maken, zorg er dan voor dat je een kwalitatief goede video maakt. Dit geldt voor zowel de inhoud als voor de esthetische waarde. De video vertelt in ongeveer een minuut namelijk alles over jouw bedrijf, dus je wil dan wel dat het goed in elkaar steekt. Als je hierbij hulp nodig hebt, huur dan iemand in. Onthoud hierbij wel, duurder is niet altijd beter! Het gaat om jouw wensen en het is belangrijk om die vooraf goed te bespreken. Laat dus niet zomaar een bedrijfsfilm maken door de partij die het hardst roept, maar door degene die het best luistert.
Houdt het boeiend
Een veel gemaakte fout bij het maken van een bedrijfsfilm is dat de video te saai is en veel te veel informatie bevat. Denk goed na over je publiek of doelgroep en pas de video hier op aan. Op die manier zorg je er voor dat de aandacht wordt vastgehouden en dat de informatie wordt begrepen. Laat de belangrijkste punten aan bod komen en zorg ervoor dat men voldoende geprikkeld is om verdere informatie op je website op te zoeken.
Met deze tips zou je zeker uit de voeten moeten kunnen maar heb je behoefte aan meer informatie, een oriënterend gesprek of wil je dat wij voor jouw organisatie een bedrijfsfilm maken? Neem dan contact met ons op via www.bedrijfsfilm-maken.net of bel: 076-8867790.