Ben je als ondernemer op zoek naar een content marketing cursus? Lees eerst mijn ervaring, zodat je een goede afweging kunt maken (en je weer een stukje wijzer wordt).
Cursus Content Marketing
Er zijn vele aanbieders om je online content marketing bij te leren. Dat is handig. Al helemaal als je door het bomen het bos niet meer ziet. En laten we eerlijk zijn: het is niet meer bij te houden: Facebook en YouTube is nog behapbaar en zijn redelijk stabiele social media. Maar er komt veel nieuwe social media op ons af: Snapchat. Thumblr. Instagram. Vine. Pinterest en nu weer het podcasten. Je wordt er onzeker van en hebt geen idee welke vorm van social media voor jouw bedrijf geschikt is. Op welke social media kun je het beste jouw content plaatsen? Toch zijn er enkele basisregels. In deze blog leg ik deze basisregels uit en deel ik mijn ervaring. Hierdoor kun jij een beter afweging maken of een cursus content marketing wel zin heeft voor jou als ondernemer.
Roberto Blake vertelt 5 mogelijkheden om je bedrijf te laten groeien met content marketing. Mijn advies: begin bij de basis!
Het allerbelangrijkste bij content marketing: de basis
Als je zonder met weinig kosten toch wilt scoren. Online zichtbaar wilt worden. Gevonden wilt worden met je bedrijf op Google, dan is bloggen nog steeds de nummer één. Ik praat uit eigen ervaring. Heb nu ruim 300 blogartikelen online en trek hiermee d.d. juli 2016 tussen de 250 (zaterdag) tot ruim 500 (op de maandagen) websitebezoekers per dag. Gratis. Elke dag weer. En het leuke is dat er een stijgende lijn in zit. Zo profiteer ik steeds meer van de inspanningen die ik in het verleden heb gedaan.
Toch is gratis, niet helemaal gratis. Die 300 blogartikelen hebben mij dagen (zo niet weken) gekost. Echter je moet bloggen zien als een investering in de lange termijn. Wil je snel “scoren” dan kom je er niet onderuit om te gaan werken met betaalde advertentie. Een andere mogelijkheid is om de samenwerking op te zoeken met ondernemers die online al bekend zijn.
Echter als jij nog moet beginnen, maak je weinig kans op een samenwerking. Tenzij je kunt overtuigen dat jouw expertise een meerwaarde gaat geven aan die ondernemer. Dat hij er meer omzet mee gaat draaien en jouw kennis een meerwaarde geeft voor zijn klanten.
Een groot voordeel van bloggen is dat je hierdoor een autoriteit gaat uitstralen. Je laat zien dat je verstand van zaken hebt. Het is zeg maar je online cv. Ga zelf maar na. Waar ga jij zaken mee doen. Met een ondernemer die een website heeft van 1 pagina of een ondernemer die 100 webpagina’s geschreven heeft over onderwerpen van zijn vakgebied.
Een ander voordeel van bloggen is dat je het zelf in de hand hebt. Bij Facebook kan je account geblokkeerd worden. Kan je berichtje slechts aan 5% van je volgers worden getoond en is je berichtje na één dag verdwenen in het moeras van Facebook berichten. Dit geldt ook voor Facebook Videomarketing. Een blogartikel wordt elke dag juist meer gevonden. Al helemaal als je consequent blogt. Consequent bloggen is minimaal één keer per week en minimaal 300 woorden. Toch is het aller, aller aller belangrijkste: lever waarde. Schrijf dus een waardevol artikel.
Social Media
Je ontkomt er niet aan om social media in te zetten voor je bedrijf. Stap één hierin is: ga na waar je doelgroep zit. Uiteraard moet je dan wel eerst helder hebben wie je doelgroep is. Weet je dit nog niet, lees dan dit “wie is mijn doelgroep” artikel.
Heb je een zakelijke doelgroep, dan zal deze met name op LinkedIn actief zijn. Heb je een doelgroep in de leeftijd van 12-18 jaar dan kom je misschien op Pinterest uit. Belangrijk hierin is om je volledig te richten op maximaal 2 social media platvormen. Anders heeft je “investering” geen zin. Van alles een beetje, daar kom je niet verder mee.
Content Marketing neemt een prominente plaats in bij mijn bedrijfsdoelen
Ondersteunende factor
Naast het stabiele bloggen is er nog een redelijke stabiele factor die in de toekomst steeds belangrijker wordt: videocontent. Ga zelf maar na: waar kijk je naar als je op websites bent. Als je op Facebook berichten bekijkt: juist filmpjes.
Internetgebruikers worden steeds luier en gaan steeds minder tekst lezen. Het wordt dus steeds belangrijker om videocontent in te zetten bij je blogartikel. Hiervoor kun je het beste YouTube gebruiken. YouTube is de tweede zoekmachine van Nederland en is eigendom van Google. Een YouTube video op een webpagina wordt hoger gewaardeerd, waardoor de webpagina met video hoger komt in de zoekresultaten.
Een ander groot voordeel van video is vertrouwen en emotie. Met video laat je jezelf als ondernemer letterlijk zien en verschuil je jezelf dus niet achter het blogartikel en je website.
Cursus Content Marketing volgen verstandig?
Een cursus content marketing kan je inzicht geven op de verschillende soorten social media, de ontwikkelingen en toekomstig ontwikkelingen van social media. Echter dergelijke cursussen helpen je doorgaans niet specifiek voor jouw bedrijfssituatie. De vraag is of een investering van tussen de 360 en 2500 Euro je dus op dit moment verder helpen?
Mijn advies is dan ook om eerst bij de basis te beginnen: Bloggen en filmpjes maken. Maar hoe begin je met filmpjes maken? Waar moet je op letten? Hoe zet je filmpjes strategisch in? Hoe leveren video’s geld op voor je bedrijf? Hoe trek je er nieuwe klanten mee aan? Dit alles leer je in de praktische workshop videomarketing. Voor de prijs van hoef je het niet te laten. Kijk op de informatiepagina en meld je aan.