Dagelijks Vloggen Voor Ondernemers: Beginnerstips
30 juli 2016 

Dagelijks Vloggen Voor Ondernemers: Beginnerstips

Ben jij als ondernemer van plan om dagelijks te gaan vloggen? Echter je hebt geen idee waar je moet beginnen. Ben je op zoek naar een handleiding? Een stappenplan? Dit artikel heb ik speciaal geschreven voor jou. Zodat jij een goede afweging kunt maken of dagelijks vloggen bij jou en jouw bedrijf past.

Dagelijks vloggen

Wil je als ondernemer dagelijks zakelijk gaan vloggen? Denk dan van te voren goed na. De belangrijkste punten zijn:

  1. Heb ik hier tijd voor? Realiseer jezelf dat je voor een vlog van 4 minuten als snel één uur totale tijd kwijt bent (voorbereiden waar je het over wilt hebben, opnemen materiaal, sorteren videomateriaal, monteren van het opgenomen beeldmaterialen en het online zetten).
  2. Wat wil ik er mee bereiken? Wat is je doel? Wat moet het opleveren voor je bedrijf?
  3. Hoe kan ik de vlogs inzetten als ondersteuning van mijn marketingstrategie?
  4. Heb ik genoeg onderwerpen waar ik dagelijkse vlogs mee kan vullen? Nietszeggende filmpjes: daar haken kijkers op af. Vooral als je doelgroep ondernemers zijn, moeten de vlogs zinvolle tijdsbesteding zijn.

Schrijf de antwoorden van de vragen op een papiertje.

Zelf aan het vloggen tijdens de “vakantievlog…”

 

Doelgroep

Naast de basisvragen is het ook belangrijk om een duidelijke doelgroep te definiëren. Wie wil je als kijker aantrekken? Doorgaans zal deze doelgroep gelijk zijn aan je ideale klant. Immers je wilt van kijkers uiteindelijk klanten maken. Heb je jouw doelgroep helder? Spreek je doelgroep dan aan in de video. Daarnaast kun je met tekst in beeld jezelf voorstellen en hierbij aangeven wat je doet. Bijvoorbeeld: “Theo de Kleijn, ik help ondernemers om online zichtbaar te worden met video”

Door herkenningspunten mee te geven in de vlog, scheid je automatisch het kaf van het koren. Bouw je een betere connectie op met je doelgroep.

 

Onderwerpen

De onderwerpen die je gaat behandelen moeten “leven” bij je doelgroep? Meestal is het hoofdonderwerp het product of dienst wat je levert. In mijn geval gaan de meeste video’s over videomarketing: waar moet je als ondernemer op letten als je zelf filmpjes maakt en hoe wordt je met die filmpjes zichtbaar op het internet.

Naast inhoudelijke informatie over je product of dienst, kun (en mag) je in je vlogs uitweiden. Je kunt uitweiden over welke problemen je ondervindt en hoe je die oplost. Neem de kijker ook mee naar overwinningen: wat gaat er goed. Laat persoonlijke dingen van jezelf zien. Ga na waar jouw doelgroep de hele dag over praat? Waar wordt je doelgroep enthousiast van? Als je het niet weet, vraag het ze gewoon of kijk eens op Facebook bij de profielen van je volgers.

Afijn vlogs kun je dus veel breder trekken dan alleen “informatie” over je product of dienst. Inspireer je doelgroep.

In een vlog kun je kijkers ook meenemen naar “hoe je iets bereikt hebt”

 

Eerst een testfase en langzaam opbouwen

Vind je het ook spannend? Ben je zenuwachtig voor de camera? Heb je misschien last van camera-angst? Zie je op tegen de technische kant. De meeste ondernemers moeten even over een drempel heen. Het beste medicijn: gewoon doen! Gewoon beginnen. Op de recordknop van je smartphone drukken en praten.

 

Begin in een vertrouwde omgeving. Een omgeving waar je echt jezelf kunt zijn en niet gestoord wordt (door anderen dan 🙂 ). Begin met dingen uit te leggen waar je enthousiast van wordt. Geen inspiratie? Geef antwoord op de meest gestelde vragen van klanten.

 

Probeer aan te voelen of “video” iets voor je is. Als het goed is, ga je het steeds leuker vinden. Geldt bij jou het omgekeerde? Dan is mijn advies: stoppen of onder begeleiding doorgaan.

 

Tot slot is mijn advies om eerst proef te draaien. Vertrouwd te raken met het praten tegen je smartphone. Pas als je voelt dat je er klaar voor bent, ga je verder. Ga je video’s online zetten. Gooi het materiaal wat je niet online hebt gezet, niet weg. Het is inspiratiemateriaal om naderhand op terug te kijken. Om zo te kunnen zien waar je begonnen bent en welke stappen je al hebt gezet. Ook is het leuk “terugkijkmateriaal” wat je kunt gebruiken in je toekomstige vlogs.

 

De techniek

Iets waar veel ondernemers tegen aan hikken, is de technische kant. Videobewerking. Online zetten. Belichting. Geluid. Etcetera.

Het enige wat je nodig hebt om te beginnen is een smartphone en eventueel een klein driepootje die je voor nog geen 3 Euro bij de Action koopt (of via Aliexpress). Je kunt ook je smartphone tegen een stapel boeken aan zetten. Begin dus met de apparatuur die je hebt.

In het techniekartikel vind je meer informatie over de technische kant van vloggen en video’s maken.

Driepoot voor smartphone

Een kleine driepoot en een smartphone: meer heb je niet nodig om te beginnen.

 

Vlog frequentie

Je leest dit artikel omdat je dagelijks zakelijk wilt gaan vloggen voor je bedrijf. Het is belangrijk om eerst een testfase in te bouwen. Het dagelijks vloggen is echt een opgave. De grootste obstakels zijn “de tijd” en “waar moet ik het nu weer over hebben?”. Mijn advies is dan ook om eerst goed te proeven. Voor wat betreft de onderwerpen, kun je misschien alvast even 50 tot 100 onderwerpen oplepelen, zodat je altijd iets achter de hand hebt.

 

Persoonlijk ben ik van mening dat één vlog per week of hooguit twee vlogs per week van 3 tot 4 minuten per vlog, ruim voldoende is. De inhoudelijke kwaliteit gaat zeker voor kwantiteit. Natuurlijk kun je dan nog de hele week vloggen (film materiaal opnemen) en maak je een compilatie van de meest emotionele en waardevolle videofragmenten.

 

 

Online programma of boeken

Lijkt een online vlogcursus je wel wat of wil je meer leren over vloggen door een boek te lezen? Speciaal voor ondernemers die vlogs of filmpjes willen maken voor hun bedrijf, organiseer ik de praktische workshop videomarketing. Hier leer je onder andere hoe je aantrekkelijke boeiende filmpjes maakt en hoe je van kijkers, fans maakt en van fans klanten.

Over de schrijver
Reactie plaatsen