Directeur Of Bouwvakker In Beeld?

Laatst heb ik de volgende vraag gehad tijdens de workshop videomarketing: “we willen een video maken waarin we een project van begin tot einde in beeld willen brengen. Tijdens de video willen we ook iemand in beeld die vertelt over de problemen (uitdagingen) die er zijn geweest en hoe die opgelost zijn. Wie kun je dit verhaal het beste laten vertellen: “de directeur” of “de bouwvakker”?”. In deze blog mijn visie.

Wat is beter de directeur of de werknemer in beeld

Wat is beter: de directeur of de werknemer in beeld?

Het in beeld brengen van een project

Om als bedrijf je expertise te laten zien, is het vertellen over een project erg krachtig. Zeker als je aan storytelling doet: wat voor problemen ben je tegen gekomen en hoe zijn deze problemen opgelost?

Om het nog sterker te maken kun je er voor kiezen om ook de klant aan het woord te laten. Wat vond hij er van? Waar was hij tevreden over?

Dit soort video’s kun je dan uitstekend gebruiken als visitekaartje. Door de video op YouTube te zetten en op je eigen website, geef je een positieve branding aan je bedrijf.

Maar wie geef je de hoofdrol in dit soort video’s: de directeur of de mensen uit de praktijk/de werknemers?

 

Eerste stap: bepalen doelgroep voor je video

Als eerste is belangrijk om jezelf af te vragen: voor welke doelgroep maak je de video? Als de doelgroep andere bedrijven zijn: voor wie van die bedrijven is de video specifiek bedoeld? Voor “branding” richting de eigenaar/directeur van dat andere bedrijf? Of voor “branding” richting de werknemers van die andere bedrijven?

Verder speelt hierbij ook mee of de directeur zelf in de praktijk meehelpt (en dus zeg maar meewerkend voorman is),  of dat het een echt directeur is (en zelf geen “ambachtelijke arbeid” levert). In de situatie dat de directeur van het andere bedrijf in de praktijk zelf meehelpt, dan is het beter om een werknemer in beeld te hebben. Dit levert connectie op (“ik werk zelf ook”) en straalt ervaring en kennis uit (als je zelf iemand uit de praktijk bent, laat je jezelf niet overhalen door een directeur die in zijn “ivoren toren” zit en met een dure auto rijdt).

 

Tweede stap: hoe goed ken jij je doelgroep waarvoor jij de video maakt?

Stel je doelgroep zijn directeuren van andere bedrijven.  Jij als directeur, kent de andere directeuren goed tot redelijk goed. In dat geval ligt het voor de hand om zelf (als directeur) in beeld het verhaal te vertellen. Een optie daarbij is om de kennis en know how van de medewerkers in beeld te brengen door zowel jezelf (als interviewer) als de werknemer (als geïnterviewde) in beeld te laten zien. Uiteraard moet zo’n interview wel passen binnen de stijl en branding van je bedrijf.

Een andere optie is om de video als directeur te beginnen, in het middengedeelte de werknemer aan het woord te laten en dan als directeur zelf de video weer af te sluiten.

 

Derde stap: het gezicht van het bedrijf?

Ten derde speelt mee: het gezicht van het bedrijf. Wie is het gezicht van het bedrijf? Als je er voor kiest om één persoon het gezicht van je bedrijf te laten zijn, dan kan het voor de herkenbaarheid en branding van je bedrijf beter zijn om die persoon ook de “hoofdrol” te geven in zo’n video projectvideo.

Toch speelt deze factor naar mijn mening minder mee als je een specifieke video maakt voor een beperkte doelgroep (zeg dat de video voor maximaal 50 directeuren van andere bedrijven is).

 

Nog vragen?

Heb je zelf nog vragen of suggesties, laat jouw reactie hieronder achter.

Over de schrijver
Reactie plaatsen