Marketing op Facebook. Het werken met filmpjes op Facebook wordt door veel ondernemers niet of zelden toegepast. Uit de serie “Facebook Video Marketing Tips”, in dit vlogartikel: tip 4.
Kijk de video en ontdek wat tip 4 is.
Like mijn Facebook Pagina en blijf op de hoogte van nieuwe video marketing tips.
Vandaag ga ik ook eens in op het medium video en de relatie met Facebook Marketing. Lees dus snel de onderstaande blog!
Facebook Marketing
De doelgroep van de meeste ondernemers zit op Facebook. Toch is het lastig om voldoende likes te krijgen. Om voldoende volgers te krijgen. Al helemaal nu (juli 2016), omdat iedereen wel zo’n beetje verzadigd is met liken. We worden overspoeld met updates en op nieuwe updates van nieuwe ondernemers zitten we niet te wachten. Toch? Nou ja, als je iets bijzonders hebt dan kun je er misschien toch tussendoor komen. Iets bijzonders is…. Uitmuntende en waardevolle content waar je doelgroep echt iets aan heeft, is stap 1 op weg naar “bijzonder”. Stap 2 is dat je moet opvallen. Makkelijker gezegd dan gedaan.
Feitelijk kom je uit op de inzet van een virale video. Een video die veel en vaak gedeeld wordt, maar die aansluit op de behoeften van je doelgroep. Immers als je 2000 volgers hebt die je doelgroep niet zijn, heb je nog niets. Ook zo’n virale video is een kwestie van geluk hebben. Eigenlijk kun je geen virale video maken zonder toeval. Afijn lees dit artikel en je weet wat ik bedoel.
Betaald?
Als je nu nog met starten met een Facebook bedrijfspagina en je hebt geen likes, dan wordt het lastig om veel likes te verzamelen. Daar stuurt Facebook zelf wel naar met de algoritme wat ze hebben. Heb je een grote vriendengroep? Dan kun je al je vrienden uitnodigen. Toch zal het percentage wat op die uitnodiging ingaat aanzienlijk lager zijn dan 4 jaar terug. Iedereen is wel zo’n beetje verzadigd om nog eens een nieuwe pagina te liken. Ook zullen de meeste vrienden niet behoren tot je bedrijfsdoelgroep, waardoor het rendement van 500 vriendenlikes erg laag is. Toch is het wel een goed begin om die eerste stap te zetten. Ook omdat de hoeveel paginalikes meetelt voor het algoritme.
Als je snel wilt groeien op Facebook kom je er bijna niet onderuit om aan betaalde advertenties te gaan doen. Dat kan, maar weet waar je mee bezig bent. Dus niet zomaar 15 Euro spenderen zonder goed na te denken. Ga eens ten rade in je netwerk. Wie heeft goede ervaringen met Facebook adverteren en wat is zijn/haar geheim? Vraag het.
Like, share en winactie
Een andere middel wat je wel geld kost, maar mogelijk iets kan tippen aan het effect van een viral filmpje is de like, shar en winactie. Verloot een sauna ter waarde van 2000 Euro. Anderzijds zijn deze acties volgens de Facebook regels verboden. Kans dus dat die 3000 likes in één keer weg zijn en je bedrijfspagina en sauna ook!
Ook is van de like, share en winacties de “rek” er uit. Steeds minder mensen worden geprikkeld (win toch nooit wat) en het wordt ook irritant gevonden (weer zo’n reclame op mijn tijdlijn).
Mailinglijst
Heb je wel een grote mailinglijst dan kun je jouw mailinglijst aanspreken. Ook hier zullen de meeste al verzadigd zijn om nog een pagina te liken. Als je aan het volgende voldoet, zal je doelgroep toch sneller toehappen om te liken:
- Als je tot op heden echt waardevolle content aan je doelgroep hebt gegeven;
- Als je duidelijk aangeeft dat je alleen op Facebook unieke content deelt, die je op geen ander social media kanaal deelt en ook niet op je website zet.
Veel moeite, weinig resultaat
Vooral in het begin als je net een bedrijfspagina hebt aangemaakt, deel je vast veel content. Daar tegenover staat weinig resultaat. Het aantal likes, reacties en views blijft achter. Toch is het een kwestie van volhouden. Investeren. Helaas moet je tegenwoordig wat meer investeren en een langere adem hebben dan 4 jaar terug.
Video: ja zeker!
Facebook stimuleert video. Je komt sneller onder de aandacht en hoger in het algoritme. Zit je al een tijd op Facebook, maar pas je nog geen video’s toe. Dan kun je eens nagaan waar je de meeste betrokkenheid door krijgt. Op welke berichten kreeg je veel reacties?
Emotie en persoonlijke verhalen (wat je vandaag hebt meegemaakt en waar je doelgroep les uit kan trekken) doen het ook uitermate goed. Emotie in een video is erg krachtig. Erg persoonlijk. Video kan dus mogelijk voor jou als beginneling of doorgewinterde Facebooker zeker een vervolgstap zijn, naar een groter bereik en meer online zichtbaarheid.
Geïnspireerd geraakt? Download dan mijn gratis e-book 10 videomarketing tips voor beginners en maak een goede start met Facebook videomarketing.