Je wilt een gratis weggever maken voor je doelgroep, maar weet niet wat. Wat is informatie waar je doelgroep van smult? Wat is iets waardoor je mailinglijst vol loopt? In deze blog handige tips voor het maken van een gratis weggever.
Onderwerp voor weggever op je website
Om je gratis weggever onweerstaanbaar te maken, moet je eerst goed inzicht hebben in de behoeften van je doelgroep. In de onderstaande video heb ik een gesprek met Coen van Broekhoven. Hij legt uit hoe je goed doelgroep onderzoek kunt doen.
Als je dit filmpje bekijkt, hoef je de onderstaande tekst niet te lezen.
Lever iets waar je doelgroep naar smacht
Misschien wil jij als ondernemer een boost geven aan je e-maillijst en je denkt na over een videoserie. Wat video is “hot” op dit moment. Maar ja, waar moet je dan aan denken? Wat voor onderwerp ga je maken? Waar ga je jouw videoserie over maken? Vandaar ben ik even afgereisd naar Chaam en heb ik een kort interview met Coen. Coen kun jij misschien aangeven waar je aan moet denken als ondernemer? Je wilt een videoserie maken. Een gratis weggever. Een gratis videoserie, waar moet je die over maken?
Wat je altijd wilt leveren is waarde voor je doelgroep. Dat betekent wat je ook doet: of het nu een videoserie is of een blog die je schrijft; dat die moet gaan over de problemen en behoeftes van je klant. Problemen en behoeftes van je klant: maar hoe krijg je die helder? Wat je bijvoorbeeld kunt doen is je doelgroep opzoeken op forums of op groepen op social media, zoals Facebook. Kijken wat er leeft. Wat er speelt. Ga met ze in gesprek en vraag gewoon letterlijk: “joh, wat is het grootste probleem waar je op dit moment mee rondloopt. Wat is de grootste behoefte wat je op dit moment hebt”. Zo kun je daar gewoon achter komen.
Offline onderzoek
Dit is de online versie. Heb je ook nog tips voor offline onderzoek noem ik het maar even. Nou in ieder geval als je in je dagelijks leven potentiële klanten tegen komt: vraag het op de man af. Of vraag of je een keer een interviewtje met ze mag doen of via een Skype. Dat doe ik zelf vaak. Enquêtes maar dat is weel offline, of online kan ook. Stel een enquêtes op.
Krachtige vraag
Wat is nou een hele krachtige vraag om te stellen? Wat is je grootste probleem op dit moment? Wat is je grootste behoefte op dit moment? Wat is je grootste frustratie? Grootste angst?Grootste verlangen? Dat zijn de vijf krachtigste vragen die je kunt stellen. Oké. Helder. Bedankt voor dit korte interview Coen.
Video voor je gratis weggever
Je gratis weggever wordt nog persoonlijker en wekt meer know, trust en like als je werkt met video. Het kan een videoserie zijn, maar het kan ook een e-book zijn. Op de downloadpagina va je e-book kun je jouw inschrijvers persoonlijk toespreken. Heb ik ook gedaan. Wil je weten hoe? Download dan mijn gratis e-book 10 videomarketing tips voor beginners en je wordt meegenomen door het proces.