Heb je ook moeite om jouw doelgroep te bereiken? Heb je te weinig klanten? In deze blog 12 tips om als ondernemer jouw doelgroep te bereiken.
Wie is jouw doelgroep?
Om jouw doelgroep te bereiken, moet je eerst weten wie je doelgroep is. Heel veel ondernemers denken dit wel te weten…..maar helaas: ze hebben een verkeerd beeld van de doelgroep. Het is dan ook belangrijk om jouw ideale klant helder te krijgen. Als je een goed totaalbeeld hebt van je ideale klant, weet je veel beter wie je doelgroep is. In dit blogartikel leg ik uit hoe jij jouw ideale klant kunt achterhalen.
Heb je wel het juiste product voor je doelgroep?
Bij bijna alle producten of diensten zijn een uitkomst van een probleem. Met welk probleem zit jouw doelgroep en hoe kun jij dit probleem oplossen? Als je een oplossing aandraagt voor een probleem wat je doelgroep niet echt ervaart, zal je product/dienst nauwelijks worden verkocht.
Doe dus eerst goed onderzoek naar de behoeften van je doelgroep en stem je product/dienst hier op af. Het onderzoeken van behoeften kan door het houden van interviews met personen die je doelgroep zijn.
12 Tips om je doelgroep te bereiken
- Meldt jezelf aan bij relevante overzichtsites zoals startkabel. Naast dat dit extra websitebezoekers oplevert, levert het je ook een externe link op. Externe links naar je website, hebben een positief effect op de ranking van je website.
- Zoek naar forums die een relatie hebben met je product. Reageer op vragen en geef tips. Doordat je jezelf als expert vertoont (en dat ben je natuurlijk ook), trek je bezoekers van het forum naar je website en zullen deze bezoekers sneller gebruik maken van je producten of diensten.
- Zoek naar bijeenkomsten waar je je bedrijf kunt promoten of waar je als gastlezer iets kunt vertellen over de waarde die jij levert/het probleem wat jij oplost.
- Begeef jezelf op Linkend-In en wordt lid van Linkend-In groepen die een relatie hebben met jouw product/dienst. Reageer op vragen.
- Vraag familie, vrienden en gebruikers of zij nog tips hebben hoe jij je doelgroep kunt bereiken. Je krijgt zo al snel een lijstje van 20 punten. Hiervan kun je dan een top 3 of top 5 maken, waarmee je echt aan de slag kunt.
- Gastblog op andere sites waar je doelgroep te vinden zijn (die veel bezoekers trekken).
- Maak een gratis weggever die ingaat op één van de grootste behoeften van je doelgroep. Maak bijvoorbeeld een e-book of videoserie en zet deze via een autoresponder op je website. Zo vergaar je mailadressen.
- Promoot je site/artikelen op jouw site door in je nieuwsbrief een oproep te doen: “Ken je nog iemand die dit artikel waardevol vindt? Deel dit artikel met hem/haar.”
- Vraag aan klanten die je product/dienst hebben afgenomen of ze nog twee andere personen kennen die misschien geïnteresseerd zijn in je product/dienst. Als het antwoord ja is, deel dan visitekaartjes uit. Zo vergroot je dus je doelgroep. Ook kun je visitekaartjes op een originele manier inzetten tijdens een netwerkbijeenkomst.
- Onderzoek op welk social media (Facebook, Twitter, Pinterst) platform je doelgroep het meest actief is. Ga actief aan de slag met het populairste platform, maar gebruik je tijd zinvol.
Spreek je doelgroep op de juiste manier aan in Facebook berichten en advertenties. - Ga samenwerken met andere ondernemers die raakvlakken hebben aan jou product dienst. Zo kun je samen nieuwe producten/diensten ontwikkelen die nog beter en completer aansluiten op de behoeften van je klant.
- Zorg dat je website binnen 2 seconden duidelijkheid geeft aan je websitebezoeker, anders klikt de websitebezoeker je website weg. Binnen 2 seconde moet duidelijk zijn: waar gaat deze website over? + wat heeft deze website voor de websitebezoeker te bieden? + eventueel het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie.
Doelgroep bepalen: dit wordt vaak vergeten door ondernemers
In het volgende filmpje hier ik een interview met Coen van Broekhoven. Coen geeft handige tips om op een goede en efficiënte manier je doelgroep echt te bepalen. Hij geeft concrete tips die je gelijk kunt toepassen om een beter beeld te krijgen van je doelgroep. Doordat je een beter beeld krijgt van je doelgroep, kun je waardevolle informatie weggeven in bijvoorbeeld een gratis videoserie:
Bonustip: meer zichtbaarheid en branding
Om je doelgroep te bereiken moet je meer van jezelf laten zien. Hiermee bedoel ik dat je persoonlijke filmpjes moet maken. Zo creëer je vertrouwen en vergroot je de vindbaarheid van jouw bedrijf als je jouw filmpjes op YouTube zet. YouTube is de tweede zoekmachine na Google en onder de jongeren zoekmachine nummer één. Daarnaast is YouTube gratis en je bereikt een groot publiek.
Begin bij voorkeur met videotips, waar je doelgroep echt iets aan heeft. Een video met 3, 5 of 10 tips, daar smult jouw doelgroep echt van. Daarnaast krijg je zo contact met je doelgroep. Al helemaal als je op het einde van je video, de kijker oproept om vragen te stellen. Ook krijg je hierdoor meer inzicht in de behoeften van je doelgroep.
Hieronder een video van mijzelf met een tip 3 om afhakers van je video te voorkomen. Video’s in “tipvorm” zijn erg goed om in contact te komen met je doelgroep:
Ook aan de slag met video voor een betere vindbaarheid en herkenbaarheid?
Download dan het gratis e-book: “10 videomarketing tips voor beginners” of schrijf je in voor de praktische workshop videomarketing.
iwan schloesser
op 15 May 2016Theo de kleijn
op 15 May 2016