The money is in the list, is een bekende uitdrukking in de internetmarketingwereld. Een uitdrukking die klopt als een huis. Hoe meer mensen jij op je mailinglijst hebt staan hoe hoger jouw omzet (als je mailinglijst op de juiste manier inzet).
In deze blog ga ik in op de vraag: hoe bouw ik een mailinglijst op.
Hoe bouw ik een mailinglijst op?
Er zijn vele wegen die leiden naar Rome. Dit geldt ook voor de opbouw van je mailinglijst. De meest bekende en effectieve methode is dat een bezoeker van jouw website zich in kan schrijven via jouw websitepagina. Dit werkt met een zogenaamde opt-inbox of opt-inpagina (op mijn opt-inpagina vind je ook mijn opt-inbox).
Ja maar…, ik heb weinig websitebezoekers
Nadeel van het inschrijven op je mailinglijst via je website is, dat de inschrijvingen afhankelijk zijn van de bezoekers van je website. Als je per dag 10 unieke bezoekers krijgt en 1% van de unieke bezoekers schrijft zich in, dan heb je na één maand pas 3 inschrijvingen voor je nieuwsbrief.
Als je weinig websitebezoekers krijgt is stap één om meer bezoekers te krijgen. Dit is niet alleen goed voor de inschrijvingen op je nieuwsbrief. Ook voor de verkoop van je product of dienst levert dit meer op.
Optie erbij
Een andere optie die je naast inschrijving op de website kunt gebruiken is een inschrijving aanbieden bij de verkoop van je product of dienst. Je vraagt dan of mensen zich willen inschrijven voor je nieuwsbrief en voegt bij bijvoorbeeld de mail een link naar je opt-inpagina toe. Geef wel aan wat de voordelen zijn van het inschrijven op de nieuwsbrief.
Overigens is nieuwsbrief geen goed woord. In dit blogartikel leg ik uit waarom niet en waar je wel aan kunt denken.
Succes met het vergaren van inschrijvingen op je nieuwsbrief. Heb je nog vragen over dit artikel? Laat hieronder jouw vraag achter.
Groetjes,
Theo de Kleijn