Als ondernemer weet je dat een mailinglijst belangrijk is voor je business. Immers “the money is in the list”. Als het goed is heb je mailinglijst opgebouwd, maar hoe maak je een goede nieuwsbrief die door veel personen gelezen wordt. Hieronder 8 tips voor een goede nieuwsbrief. Als je deze tips toepast, zullen je mails door meer personen geopend en gelezen worden.
8 tips hoe je een goede nieuwsbrief maakt
Tip 1:
Lever gevarieerde content / informatie in je nieuwsbrief.
Het is belangrijk om gevarieerde content aan te bieden. Hierdoor blijft de mailing beter hangen bij de ontvangers van je mailing. Ook creëer je hiermee nieuwsgierigheid bij de ontvanger: in welke “verpakking” zal mijn mail nu weer bezorgd worden?
Vormen van verschillende soorten content zijn: een mailing met een video. Een mailing met een link naar een pdf document. Een mailing met een link naar een blogartikel. Een mail met tekst.
Tip 2:
Mail voor je ideale klant/doelgroep.
Als je weet voor wie je mailt, wordt je mail meer en beter gelezen. Ook herkent de lezer zich in je mail, wat meer vertrouwen creëert. In dit blogartikel kun je lezen hoe je jouw doelgroep bepaald.
Tip 3:
Bedenk eerst voordat je een mail verstuurd.
Je bent trots op je nieuwe video of je wilt iedereen gelijk laten genieten van je nieuwste blogartikel. Tel even tot 10…. Is dit wel relevant voor de personen op je mailinglijst? Zitten ze wel te wachten op een “melding”: “ik heb een nieuwe video online gezet”? Is het wel waardevolle informatie (tip 6) voor je ideale klant (tip 2)?
Tip 4:
Verstuur je nieuwsbrief op het juiste tijdstip en op de juiste dag.
Over het versturen van de juiste dag en tijdstip van je nieuwsbrief, heb ik een apart artikel geschreven. >>>klik hier voor het artikel.
Tip 5:
Mail niet te vaak.
Mails moeten geen irritatie oproepen en zeker niet het gevoel van “spam” geven. Over de ideale frequentie om een mail te sturen naar de personen van je mailinglijst lees je in dit artikel.
>>>klik hier voor het artikel.
Tip 6:
Lever waardevolle informatie/content
Geef in je mails waardevolle informatie. Informatie waar de ontvangen echt iets aan heeft. Die het “wauw” gevoel bij de ontvanger oproept. De content van je mailing geeft de ontvanger ook een indruk over de waarde die jouw bedrijf levert: “dit is geweldige content waar ik echt iets aan heb, hoe zal het product/dienst van het bedrijf wel niet zijn”. Goede content is dus goede reclame voor je bedrijf!
Tip 7:
Pas een pakkende titel voor je nieuwsbrief toe
Enkele tips voor een goede titel:
Wek nieuwsgierigheid op. Vooral vragende titels zijn goed voor de nieuwsgierigheid. De kijker wil graag het antwoord op die vraag weten, dus zal hij het mailtje openen.
Geef aan wat het voordeel voor de ontvanger is. Mensen maken mails niet open, als het hun geen voordeel oplevert. Een voordeel kan zijn dat ze graag het antwoord op de vraag willen hebben dit je in de titel hebt gesteld.
Gebruik persoonlijke woorden: jij, jou,: “Hoe leveren mailings jou…”
Gebruik cijfers: de 7 tips voor, 3 redenen om, etc.
Gebruik het woord “tips”. Mensen zijn dol op tips.
Maak duidelijk dat het direct voordeel oplevert als de mail geopend wordt. Bijvoorbeeld: 8 tips die je direct kunt toepassen om…
Tip 8
Gebruik niet de term “nieuwsbrief”
Het is beter om niet de term “nieuwsbrief” te gebruiken. Dit klinkt ouderwets en zegt eigenlijk niets.
Over het antwoord op de vraag wat je dan wel moet doen (in plaats van de term nieuwsbrief), lees je in dit blogartikel
>>>>klik hier voor het blogartikel.
Bonustip: gebruik video en begin vandaag
Lezers van nieuwsbrieven willen geen ellen lange teksten lezen. Ze hebben het al druk genoeg. Zorg dus voor informatie die zonder veel moeite te “consumeren” is: gebruik video!
Bij het gebruik van video hoeven lezers niets te doen: alleen te kijken en te luisteren. Dit kost veel minder moeite dan lezen. Daarnaast kun je onderwerpen begrijpelijker uitleggen en is je content ook via YouTube te vinden. Tot slot wordt je band met de nieuwsbrieflezers veel persoonlijker, wat zorgt voor meer vertrouwen en een betere binding.
Ga vandaag nog aan de slag met videomarketing in combinatie met jouw nieuwsbrief. Download gratis het e-book “10 videomarketing tips voor beginners” en haal meer klanten uit je nieuwsbrieven.
Hieronder een voorbeeld hoe je onderwerpen voor je nieuwsbrief ook perfect kunt combineren met video:
Tip 4 voor een goede nieuwsbrief
De tekst uit de video:
In deze videoreeks geef ik jou 6 tips, hoe jij als zelfstandig ondernemer een goed mailtje stuurt naar de abonnees van jouw nieuwsbrief of mailinglijst. Oh, ik krijg net een mailtje binnen. Even kijken wat het is. Oh het is de nieuwsbrief van webshop X en de nieuwsbrief gaat over de openingstijden. Mhh. Tip 4 luid: geef waardevolle informatie. Informatie waar de lezer echt iets aan heeft. De openingstijden zijn natuurlijk leuk om te vermelden in je nieuwsbrief, maar maak daar geen onderwerp van. Geef informatie waar de klant echt iets aan heeft. Geef waardevolle informatie. Geef tips, trucs. Geef kortingen. Wees gewoon daar creatief in, maar geef extra waarde aan die klant. Alle tips hoe jij als zelfstandig ondernemer een goed mailtje stuurt naar jouw mailinglijst, lees je in mijn blogartikel. Het blogartikel kun je vinden door te klikken op de link die nu in beeld verschijnt. Ik wens je nog veel plezier en succes mee. En als je mijn blogartikel leest, lees je ook dat de term nieuwsbrief, dat je die niet moet gebruiken.