10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
Direct Toegang
X
10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
50% Complete

Voorkom fouten in je filmpje!

Download het gratis e-book met praktische tips voor het maken van een perfect filmpje.

Page content

Hoe Maak Je Een Promotiefilmpje?

Hoe Maak Je Een Promotiefilmpje?

Je wilt als ondernemer een promotiefilmpje maken voor op je website. Toch twijfel je. Wat moet je precies vertellen in het filmpje? Hoe neem je zo’n filmpje op? Waar moet je op letten? Afijn in dit artikel handige tips om zelf een promotiefilmpje te maken.

 

Wat is een promotiefilmpje?

Het woord “promotiefilmpje” wordt in het spraakgebruik verschillend gebruikt. Laten we eerst definiëren wat een promotiefilmpje precies is. Dit om ruis te voorkomen.

Met een promotiefilmpje brengen ondernemers hun product of dienst onder de aandacht van hun doelgroep. Bij een promotiefilmpje laat je jouw product of dienst zien. Doorgaans worden ook de voordelen genoemd. Wordt voor de camera stap voor stap uitgelegd hoe je een product gebruikt of hoe een dienst werkt. In tegenstelling tot een reclamefilmpje ligt bij een promotievideo minder de nadruk op de branding van een merk. Het ligt meer op de tastbaarheid: wat het merk precies inhoudt.

 

Hoe maak je een promotiefilmpje?

Het wordt steeds makkelijker om als ondernemer of bedrijf zelf promotievideo’s te maken. Met een goede smartphone kom je al een heel eind. Toch adviseer ik je om aandacht aan zo’n filmpje te besteden. Voor een “quick review” naar je Facebook volgers, kun je perfect jouw smartphone gebruiken.
Plaats je het filmpje op YouTube of je eigen website, ga dan voor goede kwaliteit. Het hoeft niet super professioneel te zijn. Maar het moet wel gewoon goed zijn: goed beeld, goed geluid en eenvoudig te begrijpen uitleg.

Een “tussen de soep en aardappelen video” is niet geschikt als promotiefilmpje

 

Strategie

Lukraak wat filmpjes maken voor je bedrijf, levert niet echt wat op. Denk na over het doel van het promotiefilmpje. Wat wil je er mee bereiken? Wat wil je dat de kijker gaat doen na het bekijken van het filmpje? Welk gevoel moet de kijker krijgen? Ga je een serie filmpjes maken en is de promotiefilmpje daar één van? Hoe versterken die filmpjes elkaar? Afijn heb een videostrategie en denk goed na voordat je begint aan een promotievideo.

 

Creatief

Tegenwoordig is het eigenlijk een must om een kleine vorm van creativiteit in je filmpje te leggen. Denk hierbij niet te groot. Een vleugje entertainment is genoeg. De kijker moet in het begin van de video even geprikkeld worden. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je de camera in de wasmachine zet en het deurtje van de wasmachine open trekt. De kijker kan zo de setting niet plaatsen. Kom daarna wel met een shot vanaf de andere kant: dat je het deurtje dicht doet. Uiteraard moet de soort creativiteit wel passen bij de branding van je bedrijf en passen bij je doelgroep. Meer creativiteitstips lees je hier.

Creativiteit hoeft niet moeilijk te zijn, maar zorg er wel voor dat het past bij de branding van je bedrijf

 

Voor de camera

Het is erg goed voor het vertrouwen van de kijker om persoonlijk in beeld te komen. Toch is dit niet makkelijk. Praten tegen een camera die niets terug zegt. Geen mens is. Als je deze 4 tips opvolgt, wordt het al een stuk makkelijk om voor de camera te praten.

Probeer positieve lichaamstaal aan te nemen. Kijk in de camera. Lach. Straal. Probeer een positieve energie over te brengen, maar blijf wel jezelf. Kijk voor meer informatie naar deze lichaamstaaltips.

Zorg dat je kleding draagt die bij je past. Bij voorkeur in een andere kleur dan de achtergrond, zodat het opvalt. Hierdoor val je meer op. Weet de kijker jou beter te vinden. Blijft de aandacht er iets beter bij.

Ook is zelfvertrouwen voor de camera belangrijk. Het maakt of kraakt je video. Met deze 7 zelfvertrouwen tips moet het zeker lukken.

 

Probeer af te wisselen

Door te werken met videoshots, wordt je video aantrekkelijker om naar te kijken. Pas als het kan deze videoshot tips toe.

 

De techniek

Je kunt het technisch zo moeilijk maken als je het zelf wilt. Begin makkelijk. Met een videocamera. In een stille ruimte. Niet te ver weg van de camera. Zorg voor voldoende licht. Gebruik een statief.

Moeite met videobewerking? Schakel een vriend of bekende in die handig is met videobewerking. Kijk ook even naar deze techniektips, voor een technisch betere video.

 

Inhoudelijk: wat zeg je?

Je kunt nog zo’n mooi promotiefilmpje hebben, als het de kijker niet raakt is al het werk voor niets geweest. De opzet en wat je vertelt of laat zien is dus belangrijk. Het moet bij voorkeur emotie oproepen. De kijker je boodschap laten voelen.

Een goede opzet van de tekst kan bijvoorbeeld zijn door eerst het probleem van je doelgroep te benoemen. Wat zijn hun grootste problemen? Daarna dik je het probleem nog wat aan. Je laat zien wat er kan gebeuren als het probleem zich voor doet. Vervolgens kom je met de oplossing: jouw product of dienst. Wat voor voordelen heeft jouw product of dienst en waarom moet de kijker het kopen?

 

Hulp nodig?

Wil je een promotiefilmpje door mij laten maken, tegen een scherpe prijs? Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op.

Een voorbeeld van een promotiefilmpje door mij gemaakt:

Theo de Kleijn
Video Marketing Specialist Theo de Kleijn helpt ondernemers met videomarketing. Zowel door het maken van persoonlijke video's, het geven van praktische workshops als het geven van 1:1 advies.Hij publiceert als videomarketeer ook tweewekelijks nieuwe YouTube video's op zijn YouTube kanaal.

Comment Section

2 reacties op “Hoe Maak Je Een Promotiefilmpje?


Door Robert op 18 september 2017

Hartstikke bedankt Theo voor deze mooie tips!


Plaats een reactie


*


Video Marketing Topics