Als ondernemer weet je dat een mailinglijst belangrijk is voor je business. Immers “the money is in the list”. Als het goed is heb je mailinglijst opgebouwd, maar hoe vaak moet je nu de personen op je mailinglijst mailen?
Belangrijk: Lever waardevolle informatie / content
Het belangrijkste is dat de informatie in je mails waardevol is voor de personen op je mailinglijst. Bepaal dus duidelijk wie je doelgroep is. Uitsluitend als je waardevolle informatie levert voor je doelgroep, zullen de personen op je mailinglijst je mails openen. Ook voorkom je hiermee dat personen op je mailinglijst zich uitschrijven voor jouw nieuwsbrief/mailing.
Gebruik niet de term nieuwsbrief
De term “nieuwsbrief” is niet echt modern. Het schrikt mensen af. In dit blogartikel leg ik uit waarom je niet de term nieuwsbrief moet gebruiken.
Mail consequent
Kweek bepaalde verwachtingen bij de personen die op je mailinglijst staan. Vooral als je goede en waardevolle content levert, zullen de personen op je mailinglijst smachten naar je volgende mail. Als bekend is dat je mailings altijd op dinsdag omstreeks 10:00 uur verzonden worden, zullen je “fans” al klaar zitten om je mail in ontvangst te nemen.
Het consequent mailen op een vaste dag en vast tijdstip verhoogd het percentage van ontvangers van je mails, die je mails openen. Ook wek je hierdoor meer vertrouwen. Mensen hebben behoefte aan duidelijkheid en vaste patronen.
Overspoel niet met veel mailings, maar blijf wel in beeld
Je kent het vast wel: je krijgt te veel mailings van iemand en je schrijft jezelf uit. Naast dat het belangrijk is dat je waardevolle informatie verstrekt, is het ook belangrijk om mensen niet te overspoelen met waardevolle informatie. Mensen moeten de kans en tijd hebben om de informatie tot zich te nemen of toe te passen.
Anderzijds is het wel belangrijk dat je bij de personen op je mailinglijst bekend blijft. Als je eens per kwartaal mailt, denkt een persoon op je mailinglijst: wie is dat ook al weer? De kans is groot dat je mail genegeerd wordt, of dat personen zich uit gaan schrijven van je mailinglijst.
De ideale frequentie om je mailing te versturen
Wat de ideale frequentie is om je mailing te versturen is ook afhankelijk van je product of dienst wat je levert. Toch kan ik wel een advies geven, wat in de meeste gevallen toegepast kan worden: mail één keer in de twee weken. Dit is niet te veel en niet te weinig. De personen op je mailinglijst zullen zich niet overspoeld voelen met mails van jou. Al helemaal niet als je dus zeer waardevolle content/informatie verstrekt en niet te veel informatie verstrekt.
Wanneer je een mailing het beste kunt versturen lees je in dit blogartikel.
Mailingen met video’s spreken meer aan. Schijf je snel in voor de gratis cursus: “hoe maak ik een goede video voor mijn bedrijf”. Klik hier om jezelf in te schrijven.