10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
Direct Toegang
X
10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
50% Complete

Voorkom fouten in je filmpje!

Download het gratis e-book met praktische tips voor het maken van een perfect filmpje.

Page content

Hoe Zorg Ik Voor Een Betrokken Kijker?

Hoe Zorg Ik Voor Een Betrokken Kijker?

Hoe maak je vlogs, waardoor kijkers meer betrokken worden bij je bedrijf? Een betrokken kijker is belangrijk. Pas de volgende tips toe en het aantal klanten en verkopen voor je bedrijf of webwinkel zal stijgen.

Betrokken kijker: de basis

Om een betrokken kijker te krijgen zijn er naar mijn mening 2 hoofdingrediënten cruciaal:

  1. Persoonlijkheid.
  2. Emotie.

Persoonlijkheid: laat jezelf zien in je vlogs en/of video’s. Dat is de basis. Je kunt deze basis uitbreiden door meer van jouw als persoon te laten zien. Wat maak je mee? Wat vind je belangrijk en wat niet?

Dan emotie: als de kijker met je mee kan voelen, dan raak je de kijker. Dan creëer je echt betrokken kijkers. Ik hoor je denken: ik heb al moeite om met mijn hoofd voor een camera te staan en dan ook nog emotie…. Nee dan juist niet. Probeer dan eerst vertrouwd te raken. Als je jezelf comfortabel voelt voor de camera kun je het uitbouwen. Kun je eens de diepte in gaan door over emotionele dingen te praten.

Tot slot speelt de know, like en trust factor zeker mee.

 

Aan wat voor soort filmpjes moet je dan denken?

Om het concreter en praktischer te maken, geef ik hieronder een opsomming van 5 soorten filmpjes die zorgen voor meer betrokken kijkers. Daarnaast is het goed om enthousiast en spontaan op video over te komen.  Dit wil niet zeggen dat je jezelf anders voor doet dan dat je werkelijk bent. Daar prikken kijkers door heen en heeft een averechts effect voor de branding van je bedrijf.

 

Betrokken kijker: Waar ben je mee bezig?

Geef de kijker een kijkje achter de schermen en geef aan en laat zien waar je mee bezig bent. Als je bijvoorbeeld bezig bent met een nieuwe online videocursus, dan is zo’n kijkje achter de schermen video een goed middel om je volgers te prikkelen met je toekomstig product.

Een erg sterk staaltje van Frans Bauer. Hij neemt de kijker mee naar zijn laatste theatershow. Geeft de kijker een kijkje achter de schermen en verteld wat hij na de theatershow gaat doen. Zo simpel kan het dus zijn….(maar erg waardevol voor je volgers; om van volgers, fans te maken)

 

Betrokken kijker: Jouw doelstellingen

Wat wil je binnen welke termijn bereiken? Deel het met je volgers op je mailinglijst of Facebook. Zo’n vlog toont wilskracht! Ook doe je zo een belofte die je niet meer terug kunt draaien. Het geeft jou zelf dus ook de moed en energie om je doel te bereiken.
Verder kun je perfect enkele update vlog maken. Hoe staat het met je doelstellingen na 3 maanden. Als je je richt op andere ondernemers, dan zijn deze doelstelling video’s zeker een aanrader. Er ontstaat een band. Immers andere ondernemers herkennen het, omdat ze in het zelfde schuitje zitten.

 

Betrokken kijker: Geef leuke feiten over je bedrijf en/of bedrijfstak

Je hebt net de 100ste klant verwelkomt. Je bedrijf bestaat 5 jaar. Je gaat binnenkort een nieuw bedrijfspand openen. Je gaat voor het eerst een werknemer in dienst nemen, die morgen begint. Afijn deel feiten over je bedrijf en krijg meer betrokkenheid.

Ook kun je leuke feiten vertellen van dingen die spelen in je branche, waaronder nieuwe ontwikkelingen. Hier is het wel de vraag of je klant ook een relatie heeft met je branche. Immers wat je te melden hebt, moet een meerwaarde hebben voor je doelgroep. Is dat niet het geval, dan heeft het vertellen over je branche weinig zin (om een betere band te krijgen met je doelgroep).

Vieren dat je 1000 abonnees hebt, is een combinatie van feiten en blijdschap…

 

Betrokken kijker: Eye-opener

Wat heb je de afgelopen week geleerd, wat je door voor niet wist? Mogelijk kan het voor je doelgroep net zo’n eyeopener zijn. Delen dus, als het voor je doelgroep ook een meerwaarde zal zijn.

 

Betrokken kijker: Storytelling

Storytelling: verhalen vertellen die hebt meegemaakt. Een ijzersterk wapen om “opgeslagen te worden in het brein van de ander”. Klanten of geïnteresseerden raken onder de indruk van jou. Wordt hierdoor sneller fan van jou. Storytelling draagt dus zeker bij aan je online zichtbaarheid.

Waar zeker nog kansen liggen qua storytelling is online. Weinig ondernemers vertellen nog echte persoonlijke verhalen op social media en in blogs en vlogs. Dit is ook logisch, want het is een erg hoge drempel om dit te doen.

Online  Storytelling: eerst de drempel over

Gebeurtenissen die je hebt meegemaakt vertellen. Delen met je kijker. Jezelf kwetsbaar op stellen, door te vertellen over problemen en (diepe) dalen die je hebt meegemaakt. Het is nogal een drempel om jezelf bloot te geven. Aan de andere kant: hoe meer je jouzelf bloot durft te geven, hoe meer fans je krijgt. Meer fans, dragen bij aan een grotere online zichtbaarheid. Maar hoe doe je dat nu?

Laat ik eerlijk zijn: ik ben zelf niet zo van de storytelling. Ik hoef niet zo nodig te vertellen over wat ik allemaal heb meegemaakt. Toch heb ik in een echte storytelling video gemaakt. Niet heel erg “diep”, maar wel echt. Vertellen over wat ik heb meegemaakt. In de onderstaande video:

Online Video Storytelling: niet echt voor mij weggelegd, maar wel “o zo sterk” om online onthouden te worden

 

Niet te snel

Misschien wordt je moedeloos van dit artikel. Dit lukt me nooit om een betrokken kijker te krijgen met persoonlijke video’s. Ik geef toe: het is een vak apart. Het is eigenlijk weggelegd voor gevorderden. Videomarketing 2.0 zeg maar. Ondernemers die al wat ervaring hebben met video’s maken voor hun bedrijf? Heb je nog niet zo veel ervaring met het maken van filmpjes en vlogs? Dan adviseer ik om eerst te beginnen met het downloaden van de 10 videomarketing tips voor beginners. Succes!

Theo de Kleijn
Video Marketing Specialist Theo de Kleijn helpt ondernemers met videomarketing. Zowel door het maken van persoonlijke video's, het geven van praktische workshops als het geven van 1:1 advies. Hij publiceert als videomarketeer ook tweewekelijks nieuwe YouTube video's op zijn YouTube kanaal.

Comment Section

0 reacties op “Hoe Zorg Ik Voor Een Betrokken Kijker?

Plaats een reactie


*


Video Marketing Topics