Ik heb geen inspiratie om een blog te schrijven. Er komt niets uit mijn handen. Over welk onderwerp moet ik een blog schrijven? Herkenbaar? In deze blog mijn ervaringstips + inspiratietips voor leuke blogonderwerpen.
Geen inspiratie?
Het is mij ook vaak gebeurd. Geen inspiratie om een blog te schrijven. Over welk onderwerp moet ik nu weer schrijven? Na ruim 460 blogs in nog geen 5 jaar, mag ik mij toch wel een blogexpert noemen. Hoe krijg ik het dan voor elkaar om telkens weer een nieuw onderwerp te verzinnen? Tijd om eens zelfonderzoek te doen. Onderzoek om jou inspiratie te geven om ook voor 500 blogs te gaan! Dat is mijn doel: 500 blogartikelen per 1 januari 2019.
Een video van 2 jaar terug over de kracht van bloggen. Inmiddels zijn de websitebezoekers verder opgelopen…
Van hollen naar stilstand.. en toen
Op 19 november 2017 kwam mijn 444 ste blog online. Daarna was het stil. Heel stil. Waarom? Even geen inspiratie. Even geen zin. Andere dingen. Genoeg geblogd.
Op 10 juni 2018 [8 maanden later] ben ik weer verder gegaan met bloggen. Waarom? Ik zag dat mijn websitebezoekersaantallen bleven stijgen…maar niet hard. Ook ervoer ik dat het percentage inschrijvers voor mijn gratis e-book daalde. De conversie werd dus minder. Op zich niet raar, want elke internetondernemer heeft hier last van. Denk aan de wet persoonsgegevens, waardoor websitebezoekers meer moeite moeten doen om het gratis e-book te krijgen. Denk aan de “e-book moeheid”. Vijf jaar terug was een gratis e-book met tips nog “hot”. Tegenwoordig is het steeds minder gewillig. Internetgebruikers worden overspoeld met informatie. Op het internet is nagenoeg alles te vinden. Waarom zou je nog moeite doen voor een gratis e-book en weer op een mailinglijst terecht komen? Wekelijks mailtjes krijgen, die je toch niet kunt lezen (vanwege de tijd)?
Toch vind ik het een gemiste kans om hetgeen ik opgebouwd heb [een website met veel informatie], te laten versloffen. Tijd voor actie! Voor nieuwe aanwas. Op naar gemiddeld 1000 websitebezoekers per dag. Dan komt toch weer die ene vraag boven: waar moet ik nu weer over schrijven?
Blogonderwerpen
Belangrijk is dat je schrijft voor je doelgroep. Je moet weten wie je doelgroep is en met welke problemen ze zitten. Wat ze leuk vinden? Waar liggen hun interesses? Meer randvoorwaarden voor een goede blog? Bekijk deze blog schrijven tips dan even.
Dan de blogonderwerpen die ik gebruik. Ik maak even groepen:
De tiplijstjes
8 tips om een geslaagd eerste YouTube video te maken…. en zo zijn er nog vele tiplijstjes geweest. Ik heb gemerkt dat vooral de kort en krachtige tiplijstjes erg goed scoren.
De hoe, waarom, onderwerpen
Hoe bouw je een goede video op? “Hoe” onderwerpen zijn eigenlijk niet moeilijk. Denk aan vragen die je vaak krijgt. Ben je fietsenmaker? Denk dan aan een blog: Hoe plak ik een band? Het leuke is dat je “hoe vragen” makkelijk kunt omturnen tot lijstjes: 5 tips om je fietsband snel te plakken.
Uitlegdingen
Welke standaard instellingen moet je toepassen voor het uploaden van een YouTube filmpje. Aan de hand van screenshots en per plaatje een toelichting, kun je een heel stappenplan laten zien. Uiteraard is het beter en gebruiksvriendelijker om er ook een filmpje van te maken.
Dat uitlegfilmpjes populair zijn blijkt wel. Deze uitlegvideo uit 2013 is ruim 100.000 keer bekeken. Achteraf gezien is het marketingtechnisch niet echt een goede video, maar al doende leert men…
Evenementen ervaringen
Business Bootcamp: mijn ervaring. Afijn je deelt jouw ervaring van evenementen met je doelgroep. Uiteraard moet het evenement wel aansluiten bij de behoefte en interesse van je doelgroep. Het volgende filmpje uit mijn beginperiode is wat stroperig en iets minder enthousiast, maar wil hem niet onthouden:
Je kunt ook een bepaalde draai geven aan een evenement, zodat de video en/of blog toch interessant wordt voor je doelgroep.
Jouw eerste keer
Wat was jouw eerste YouTube video?
Mijn eerste persoonlijke uitlegvideo
Schrijf over de eerste keer dat je iets hebt meegemaakt. Die eerste keer situaties moeten bij voorkeur aansluiten bij een proces, waar je doelgroep nog door heen moet.
Interview
Interview anderen en maak er een blogartikel van. Dit was een leuk interview al zeg ik het zelf:
In een interview blogartikel gebruik je de expertise van de ander om een meerwaarde aan je doelgroep te geven. Een goed voorbeeld is dit blogartikel: Schrijf jij voor jouw websitebezoeker?
Wat maak je mee?
Stel je bent op vakantie en wilt toch nog even het aangename (vakantie) koppelen aan bloggen. Dan schrijf je gewoon over de vakantie en legt een link met een bruikbare tip. Het blogartikel: Is een vakantievlog iets voor jouw bedrijf, is hier een leuk voorbeeld van.
Je eigen teksten
Waarom je geen “tussen de soep en aardappelen video moet maken”. Nadeel is dat het blogartikel niet echt rankt. Niemand zoekt immers op “tussen de soep en aardappelen video”. Anderzijds ben je hiermee wel onderscheidend en creatief. Je wekt nieuwsgierigheid op bij je doelgroep. De tekst blijft hangen, omdat het onderscheidend is. Je zou het een handelsmerk kunnen noemen. Wat is jouw eigen tekst?
Maak je eigen teksten als het kan. Maak het concreet met een passende video. In deze video leg ik mijn eigen begrip “een tussen de soep en aardappelen video” uit.
Voor en nadelen
Het grote nadeel van YouTube en de top 5 nadelen.
40 voordelen om vandaag nog te beginnen met videomarketing.
Afijn. Dit spreekt voor zich.
Inspelen op actualiteiten
Bassie en Adriaan gaan viraal op YouTube. Een blog uit september 2014, waarin ik de “viraalheid” van de clown en acrobaat koppel aan een virale video voor jouw bedrijf.
Een ander voorbeeld wat de berichtgeving op EditieNL. Dat ging over de “fluisterreclame” van de Ikea. Ook dat gaf mij weer inspiratie tot het maken van het blogartikel “ASMR reclame video: iets voor jouw bedrijf?” In die gevallen krijg ik ook echt inspiratie en typ ik zo een eind weg. Dan vind ik het ook leuk. Voelt het niet als verplichting. Kom ik in de flow!
Wat kunnen we leren van?
Deze blogs deden het ook goed. Je koppelt bekendheid aan jouw expertise:
Wat kunnen we als ondernemer leren van de vlogs van Frans Bauer?
Wat kunnen we als ondernemer leren van de vlogs van Simon Keizer?
Bloggen en vloggen
Het is belangrijk om video toe te passen in je blogs, omdat je blogs hierdoor gebruiksvriendelijker worden. Ook rankt je blogartikel hierdoor hoger. Google houdt van verschillende soorten content in je blogs. Al helemaal als het YouTube video’s zijn. Een ander groot voordeel van het produceren van YouTube video’s, is dat je op YouTube ook beter zichtbaar bent met je bedrijf. Maar hoe begin je? Hoe maak je goede video’s die aanspreken bij je doelgroep? Die een verrijking zijn voor je blogs? Dat leer je in de praktische workshop videomarketing.