Makelaars Verras Jouw Klant Tips

Deze keer een blog over hoe je als makelaar meer klanten kunt krijgen.

Als makelaar moet je opvallen tussen al die andere makelaars. In deze tijd al helemaal. Al denkende in de wereld van de makelaardij, kom ik tot een volgend idee. Verras je klant en doe je klant een belofte!

Foto van het pand van de potentiële klant (verkoper) met verkocht

Als je een pand bezoekt voor een taxatie/gesprek om het te verkopen, maak dan van te voren een foto van het pand. Je fotoshopt het pand dan door er “jullie” bord met “verkocht” op te zetten. Daarnaast neem je een pakkende kreet op onder de foto zoals “Ik help jullie graag bij de verkoop van jullie woning. Deze foto is mijn doelstelling. Met vriendelijke groet…”.

Tijdens het gesprek (bijvoorbeeld het begin van het gesprek) geef je de foto aan de klant (ik zou er dan niets bij vertellen, laat een stilte vallen en ervaar hoe de klant reageert). Verder kun je die foto ook weer gebruiken voor de omslag van de informatie die je achter laat. Ik zit niet in de makelaarsbranche, maar ik kan me voorstellen dat dit niemand doet. Door dit al te doen, zullen de klanten over je gaan praten en misschien ook wel een anderen de foto laten zien en/of de foto ophangen. Hierdoor heb je indirect reclame. Uiteraard kost het extra tijd, maar investering kost altijd extra tijd!

Specialiseer jezelf en geef garanties

Over de inhoud zelf. Als bijvoorbeeld één van de meeste behoefte van klanten is dat ze graag het pand binnen één jaar verkocht willen hebben, moet je daar op inspelen. Je kunt bijvoorbeeld je specifiek hierop gaan richten. In het extreemste geval: “ik garandeer dat ik jouw woning binnen, één jaar verkocht heb”. Koppel hier een tegenprestatie aan. Bijvoorbeeld: als het niet lukt hoeft je helemaal geen makelaarskosten te betalen. Sta voor het product en leg je strategie uit. Eén van de nadelen zal zijn, dat je het huis wellicht voor een lagere prijs te koop zet dan al die anderen. Anderzijds als je een goede strategie hebt, achter deze strategie staat en de strategie op een makkelijke manier kunt vertellen aan de klant, kun je dit product “goed verkopen” aan de klant.

Specialiseren in één specifiek product is sowieso goed. Je onderscheid jezelf van al die andere en komt voor dat product over als een specialist. Uiteraard moet je dit product “branden”. Er zullen vast andere makelaars zijn, die dit product al hebben of er “even bij doen”. Verder om op het voorbeeld door te gaan, is het meetbaar. Je kunt klanten vertellen wat je resultaten van de afgelopen tijd zijn geweest/in hoeveel % je binnen het jaar verkocht hebt. Omdat je speciaal product hebt en achter je product staat, kun je ook hogere marges vragen. Natuurlijk kijken klanten naar de prijs, maar ze kijken ook naar wat ze willen: als jij snel kunt leveren wat de klant wil, dan hebben ze hier best een hogere prijs voor over. Je kunt bijvoorbeeld gaan werken met 1,5 x de normale prijs. Verder moet je ook goed naar de nadelen kijken. Nadeel zal zijn dat klanten zeggen: als je binnen 1 maand verkoopt, dan “heb ik teveel betaald” t.o.v. als ik bij anderen het huis in de verkoop zou zetten. Je kunt dan werken met:

Binnen 1 maand verkocht: normale prijs.
Tussen 1 maand en 12 maanden: 1,5 x normale prijs.
Vanaf 12 maanden: gratis.

Zo, dat was dan een korte brainstormsessie over de makelaarswereld. Ook een brainstorm nodig voor jouw markt? Laat hieronder een reactie achter.

Over de schrijver
Aad
Door

Aad

op 02 May 2016

Bedankt voor de tips.

Theo de kleijn
Door

Theo de kleijn

op 02 May 2016

Graag gedaan. Succes er mee.

Reactie plaatsen