Naamsbekendheid Vergroten Met Video:  9 Tips

Naamsbekendheid Vergroten Met Video: 9 Tips

Hoe geef je jouw bedrijf meer bekendheid? In deze blog 9 tips om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten.

Regelmatig kom ik praktische voorbeelden tegen van naamsbekendheid. Volgers van mijn workshop videomarketing, vertellen tijdens de workshop: “ken je die en die”? De rode draad van de namen die worden genoemd:

  1. Het zijn allemaal online ondernemers;
  2. Er wordt een persoonlijke naam genoemd, zoals bijvoorbeeld Eelco de Boer;
  3. 50 tot 70% van de volgers van de workshop kent de naam ook;
  4. Er wordt een goede ervaring of eye-opener verteld, die de betreffende online ondernemer heeft gedeeld.

Herken jij jezelf ook in het voorgaande? Wanneer vertel jij over een ander bedrijf of een andere ondernemer?

Het is toch geweldig om online naamsbekendheid op te bouwen, die vervolgens offline wordt doorgegeven. Gratis reclame, waar je niets aan hoeft te doen. Jouw naam is in iemands brein opgeslagen.

Toch is het niet zo makkelijk om online meer bekendheid te krijgen met je bedrijf. Dit blijkt ook wel uit mijn eigen verhaal wat ik tijdens de presentatie vertel: “mijn doelstelling is om de bekendste videomarketeer van Nederland te worden. Ik dacht dit even snel te fixen door 2,5 jaar geleden een bulk filmpjes te maken en deze online te zetten. Helaas is het een kwestie van de lange adem geworden (en ik teken dan een grafiek met een punt waar ik heen wil en waar ik nu ben…).”

Online naamsbekendheid

Online naamsbekendheid: Eelco de Boer is hier een goed voorbeeld van. Ook hij gebruikt video om zijn naamsbekendheid verder te vergroten.

Online vindbaar

Tegenwoordig moet je online op het internet vindbaar en zichtbaar zijn met je bedrijf. De stadsomroeper, postduif en postkoets liggen al lang achter ons. Mond op mond reclame dan? Ook goed, maar dit is niet de basis.

Een strategie die bekende marketingondernemers toepassen: volledig inzetten op online vindbaarheid. Hierbij is de website de basis. De website moet dus goed geoptimaliseerd zijn. Ook worden bezoekers naar de website geleid door de inzet van social media. De kansen van social media en met name Facebook zijn enorm toegenomen. Door het grote bereik van Facebook kun je op korte termijn veel meer naamsbekendheid in Nederland en België krijgen als ondernemer. Keerzijde hiervan is dat het flink wat geld kost.

Persoonlijk zet ik in op een lange, grotendeels gratis strategie. Dit doe ik door veel te bloggen en zakelijk te vloggen. Goed vindbaar zijn met mijn website op Google en met mijn filmpjes op Google en YouTube. Daar zet ik op in. Het vergt een lange adem, maar ik merk dat de investering werkt. Dat mijn naamsbekendheid langzaam toeneemt.

Een perfecte tool die ik gebruik om mijn naamsbekendheid te vergroten is video. Maar hoe kun je nu filmpjes maken voor je bedrijf die je naamsbekendheid vergroten? Hieronder 9 tips.

Video gebruiken voor meer bekendheid: de tips

Tip 1: Je eigen persoonlijkheid als reclamemiddel

Als je filmpjes gaat maken voor je eigen bedrijf: laat jezelf dan zien. Al helemaal als je een zelfstandig ondernemer bent. Jij bent het gezicht en visitekaartje van jouw bedrijf. Mensen doen zaken met mensen.

De branding van jouw bedrijf? Dat ben je zelf. Feitelijk heb je geen logo of andere herkenning nodig. De herkenning dat ben jij. Verschuil je dus niet achter animatievideo’s of video’s met alleen maar plaatjes.

Maak persoonlijke filmpjes!

Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Om jezelf aan de hele wereld online te laten zien. Hoe kom je over in het filmpje? Wat denken anderen van mij? Ben ik wel spontaan genoeg? En dan heb ik het nog niet over de spanning en ongemakkelijkheid tijden het opnemen van het filmpje. Toch kun jij ook vol zelfvertrouwen voor de camera stralen als je deze 7 tips toepast.

Een opvallend persoonlijk filmpje voor je bedrijf zorgt voor een vergroting van naamsbekendheid.

Tip 2: Wat heb jij gratis te bieden?

Weet je nog: het begin van dit artikel? Ondernemers die vertellen over andere online ondernemers, vertellen tevens over een goede ervaring of eye-opener. Over weetjes, waardoor zij als ondernemer zijn geholpen door de bekende online ondernemers. Hieruit blijkt een duidelijke factor: geven.

Wil je meer bekendheid opbouwen, dan is het dus belangrijk dat je (gratis) waardevolle informatie en kennis deelt. Informatie waardoor jouw doelgroep zich geholpen voelt. Die jouw doelgroep weer een stukje verder helpt. Als je echt goede informatie levert, wordt je informatie zowel online (via social media) als offline (mond op mond reclame) gedeeld.

Als je dus filmpjes maakt voor je bedrijf, laat jezelf zien voor de camera en deel waardevolle informatie. Geef waarde. Dit hoeft niet enorm te zijn. Het zijn doorgaans kleine praktische behapbare tips, waar jouw doelgroep van smult en wat het beste blijft hangen.

Tip 3: Een pakkend label

Als iemand jouw filmpje online bekijkt, heeft de kijker geen idee wie je bent en wat je doet. Je moet jezelf dus goed “branden”. Die doe je niet met een logo of plaatje….

Om het maar oneerbiedig te zeggen: om naamsbekendheid te creëren met video is het belangrijk dat je jezelf in de video voorziet van een “label”. Als je geen label toepast, kan de kijker jou niet in een hokje plaatsen. Het is wel belangrijk om dit labeltje kort en krachtig uit te spreken of in beeld als tekst voorbij te laten komen. Dus zeg wie je bent en wat je doet. In mijn geval: “Ik ben Theo de Kleijn en ik help ondernemers met videomarketing”.

Meer informatie en tips over het kort en krachtig zeggen van wie je bent en wat je doet vind je in deze tips.

Tip 4: Mailadressen vergaren

Als je online bekend wilt worden, ontkom je er niet aan om een mailinglijst op te bouwen. Immers met een mailinglijst kun je nog meer persoonlijk contact opbouwen met je volgers. Kun je op een rechtstreekse manier nog meer onder de aandacht komen van je doelgroep. Het allerbelangrijkste van een mailinglijst is dat deze bijdraagt om je omzet en winst te vergroten. Je kunt producten of diensten verkopen aan de mensen die op je mailinglijst staan.

Afijn het is dus belangrijk om met video, mensen op je mailinglijst te krijgen. Hiervoor moet je een aanbod doen voor een gratis weggever aan het einde van je video. De gratis weggever kan een e-book of videoserie zijn. In de volgende video heb ik uitgelegd hoe je kijkers van een YouTube video op je mailinglijst krijgt:

Met een juiste afsluiting van een YouTube video, kun je kijkers op je mailinglijst krijgen.

Tip 5: Kop boven het maaiveld

Als je wilt dat er over je gepraat wordt, moet je opvallen. Video is een perfect middel om te kunnen opvallen. Met video kun je emotie overbrengen. Een persoonlijk verhaal zo overbrengen, dat de kijker geraakt wordt. Ga maar na: als jij geëmotioneerd bent geraakt door een film, vertel je jouw ervaring dan door? Afijn emotie is één sterke manier om op te vallen. Anderzijds kun je niet in elke video weer opnieuw een emotionele ervaring vertellen.

Denk creatief om op te vallen. Video’s die leuk, grappig en spannend zijn worden doorgegeven. Dit geldt ook voor video’s met heel veel waarde (zie tip 2). Toch kun je ook een soort “branding opvaltactiek” toepassen. Dit zit hem in uitstraling. Denk aan het consequent dragen van een zeer opvallende bloem in je haren. Het dragen van een speciaal hoofddeksel, die niemand anders draagt. Door het uiterlijke kenmerk wordt je beter onthouden. Daarnaast val je op en onderscheid je jezelf ten opzichte van de rest. In dit artikel vind je meer informatie om op te vallen met een video.

In de volgende video ga ik nog wat verder in op het aspect: onderscheiden met video:

Je hoeft niet perse een roos in je haren te doen om jezelf te onderscheiden met video….

Tip 6: Zorg voor kwaliteit

Grote kans dat de kijker jou en jouw filmpje voor de eerste keer ziet. Het is de eerste online kennismaking met jou en jouw bedrijf. Om een goede eerste indruk te maken, moet je filmpje van een goede kwaliteit zijn. Er mag geen sprake zijn van een “tussen de soep een aardappelen video“, want die doet afbreuk aan de branding.

Kwaliteit is een breed begrip. Toch bestaat (video)kwaliteit uit de volgende 4 belangrijkste punten:

  1. Geluid: je kunt nog zo’n geweldige video hebben, als je niet of slecht te verstaan bent, haken kijkers af.
  2. De inhoud van de video. Zoals bij tip 2 aangegeven moet het een waardevolle video zijn.
  3. Beeld: je moet wel te zien zijn. Niet te donker. Niet overbelicht. Geen schokkerig beeld.
  4. Begrijpelijk voor je doelgroep. Een veel voorkomend probleem: de video is langdradig en niet echt makkelijk te volgen. Als je deze begrijpelijkheid tips toepast komt je video gegarandeerd veel beter over.

Tip 7: Betere vindbaarheid van je website

Als je website beter gevonden wordt, bouw je meer naamsbekendheid op. Je wordt dan ook meer gezien als expert (ten minste als je ook waardevolle informatie op je website hebt staan). Video kun je perfect combineren met je website.

Heb je de video’s die ik opgenomen heb in dit artikel (wat je nu leest) al gezien? Door het opnemen van de video’s in dit artikel, kom ik met deze webpagina hoger in Google. Ook wordt het artikel er rijker door, omdat ik meerdere soorten content gebruik. Tot slot blijkt uit onderzoek dat de bezoekduur van een website toeneemt als er video’s op de website staan.

Naast dat je video dus gebruikt op YouTube en/of Facebook, dragen die video’s ook bij aan een hogere ranking van je website. Hierdoor ben je online beter vindbaar en zichtbaar.

Tip 8: Aansprekende onderwerpen die opvallen

Als je de kijker van jouw video meer betrekt bij je bedrijf, wordt jij beter onthouden. Krijg je meer “kredits”. Dit resulteert uiteindelijk in zowel online als offline “mond op mond reclame” voor je bedrijf.

In de voorgaande tips zijn termen als “expert” en “emotie” al voorbij gekomen. De bekendste vorm van online videomarketing is kennisdeling. Door die kennisdeling wordt je meer en meer gezien als expert. Een perfecte voedingsbodem voor meer online bekendheid.

Toch is het goed om niet alleen kennis te delen. Om ook video over andere onderwerpen te maken. Onderwerpen die kijkers aanspreken en boeien. Onderwerpen die de kijker meer bij jouw bedrijf betrekken. Je kunt hierbij denken aan een video waarin je deelt waar je mee bezig bent. Wat je doelstellingen zijn. Feiten over je bedrijf deelt. Emotie laat zien. In dit artikel vind je zes aansprekende video onderwerpen die nog maar weinig ondernemers toepassen.

Vieren dat je 1000 abonnees hebt, is een combinatie van feiten en blijdschap (emotie)…

Tip 9: de aanhouder wint

Het is een beetje een cliché, maar het is een waarheid als een koe: “consequent volhouden”. Met consequent bedoel ik het online laten komen van filmpjes op een vooraf bepaalde datum. Als je jezelf niet consequent laat zien, zakt de naamsbekendheid van je bedrijf.

In mijn geval: wat er ook gebeurd en komt altijd om de twee weken een nieuwe YouTube video online op mijn YouTubekanaal.

Wil jij ook de naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten?

Volg dan de praktische workshop videomarketing. In deze workshop leer je hoe je kwalitatieve goede filmpjes maakt die de naamsbekendheid van je bedrijf aanzienlijk vergroten. Ook videopresentatie komt uitgebreid aan de orde.

>> meer informatie over de workshop

Over de schrijver
Restaurant catalogus
Door

Restaurant catalogus

op 27 Jan 2017

Goede tips. Ik ga inderdaad ook video's maken voor naamsbekendheid maar ik had geen idee waar ik moest beginnen. Dit geeft me wel een idee hoe ik het moet aanpakken.

Theo de kleijn
Door

Theo de kleijn

op 30 Jan 2017

Graag gedaan. Succes met het verder uitwerken. Mocht je tussentijds nog vragen hebben, dan kun je deze altijd stellen.

Advertentie blogger
Door

Advertentie blogger

op 12 Sep 2019

Prima tips

Reactie plaatsen