Onderwerp Blogartikel: 12 Tips Voor Inspiratie

Onderwerp Blogartikel: 12 Tips Voor Inspiratie

Een onderwerp voor je blogartikel? Je wilt wel een blogartikel schrijven voor je website, maar zit even zonder inspiratie. Over welk onderwerp moet ik nu weer bloggen? Pfff… je wordt er bijna moedeloos van. In dit blogartikel geef ik jou inspiratietips. Als je deze tips toepast, heb je altijd wel een onderwerp om over te bloggen. Kijk snel naar de 12 inspiratietips.

 

Voor wie schrijf ik mijn blogartikel?

Schrijf blogartikelen voor jouw doelgroep. Je doelgroep is jouw “ideale klant”. Wie is jouw ideale klant eigenlijk? In dit blogartikel kom je er achter wie jouw ideale klant is.

Doordat je schrijft voor jouw ideale klant, trekt jouw blogartikel automatisch websitebezoekers aan die wellicht ook geïnteresseerd zijn in je product of dienst.

 

Als je even zonder inspiratie zit, kun je denken aan de volgende onderwerpen om over te bloggen:

  1. Antwoorden op veel gestelde klantvragen.
  2. Het schrijven over ervaringen (bijvoorbeeld wat je bij bedrijf x (zonder namen te noemen, of het bedrijf moet toestemming geven/akkoord zijn dat je hun naam in het artikel gebruikt) hebt gedaan, en wat het heeft opgeleverd voor dat bedrijf).
  3. Je kunt kijken welke vragen er allemaal zijn gesteld aan jou via de mail of social media (of bijvoorbeeld tijdens verjaardagsfeestjes als er dan vragen over je werk worden gesteld). Per vraag kun je dan een blogartikel schrijven.
  4. Vraag familie of vrienden die jou goed kennen of zij nog onderwerpen weten.
  5. Vraag aan je volgers op social media om inspiratie/wat zij graag willen weten over je vakgebied.
  6. Kijk bij con collega’s op hun website: waar schrijven zij over?
  7. Google op een zin of woord waarop jij goed gevonden wilt worden. Je krijgt er dan ook andere woorden/gerelateerde woorden/zinnen uit. Misschien kun je over die gerelateerde woorden ook artikelen schrijven.
  8. Schrijf al je ervaring en kennis op die je hebt. Wat is je grootste valkuil geweest? Hoe ben je hier uitgekomen. Waar wil je jouw klanten voor behoeden? Welke informatie is echt waardevol voor (aspirant) klanten? Waar ben je goed in en hoe heb je die expertstatus opgebouwd?
  9. Schrijf na elk werktelefoontje wat je krijgt, alle vragen op die gesteld zijn (als ze waardevol zijn om over te bloggen).
  10. Schrijf over nieuwe ontwikkelingen in je markt. Nieuwe producten, nieuwe stijlen, etc.
  11. Doe een productreview. Schrijf over een product wat je gekocht hebt (mits dit te maken heeft met jouw markt).
  12. Schrijf je mening over een actuele gebeurtenis/nieuws de ook raakvlakken heeft met je vakgebied.

Verder is het altijd goed om in je blog “tips” of een “stappenplan” te verwerken. Mensen zijn dol op tips en stappenplannen. Ook worden deze woorden vaak gebruikt in combinatie met een ander woord. Waarschijnlijk ben je door het woord tips ook op dit blogartikel terecht gekomen. 🙂

 

Tot slot…. je zou het tip 13 kunnen noemen:

Houdt een lijstje bij, of een notitie op je telefoon. Heb dit lijstje altijd bij. Soms krijg je overdag plotseling inspiratie of maak je iets mee waarover je kunt bloggen. Schrijf deze plotselinge inspiraties of gebeurtenissen direct op, voordat je ze bent vergeten. Je zult merken dat de onderwerpen bijna vanzelf naar je toekomen, als je er maar voor open staat/er op let.

 

Onderwerpen die goed scoren

In mijn filosofie schrijf je over onderwerpen die je interessant vind. Schrijf dus niet voor Google. Laat je niet leiden door zoekwoorden. Het belangrijkste is dat je waardevolle informatie vertrekt aan de lezers. Het voordeel hiervan is dat je misschien wel veel beter gevonden wordt op woorden of onderwerpen die je concurrenten niet gebruiken.

 

Hoe vaak bloggen?

Schijf ten minste één blogartikel per week. Blok hiervoor standaard elke week tijd voor (liefst op een vaste dag op een vast tijdstip). Het schrijven van een blogartikel (mits waardevol) verhoogd je expertstatus, vergroot de kans dat je website wordt gevonden en levert je een hogere ranking in Google op.

Blog consequent. Als je consequent één waardevolle blog schrijft per week, zul je merken dat je website meer websitebezoekers trekt.

 

Schrijf blogs in het voren

Zoals hiervoor aangegeven is het belangrijk om consequent te bloggen. Het kan natuurlijk voorkomen dat je ziek wordt, een belangrijke afspraak hebt of absoluut niet toekomt aan het bloggen. Door deze oorzaken kun je niet voldoen aan de consequentheid. Zorg ervoor dat je ten minste 3 blogartikelen in het voren schrijft/klaar hebt liggen. Hierdoor kun je altijd voldoen aan je consequentheid. Al helemaal als je werkt met een websiteprogramma waarin je blogartikelen kunt inplannen.

 

Geen kopie maken van andere blogs

Maak geen kopie van andere blogs. Dit levert jou strafpunten op in de ranking bij Google. Heb je een leuk onderwerp gezien op het internet? Schrijf er dan zelf een blogartikel over met jouw visie of waardevolle informatie.

 

Tot slot heb ik nog wat tips over het bloggen zelf: klik hier voor de tips.

 

Zelf schrijf ik veel blogartikelen over videomarketing en YouTube voor ondernemers. Zit je met een vraag of weet je nog een onderwerp waar ik over kan bloggen? Laat hieronder jouw reactie achter.

Over de schrijver
Reactie plaatsen