10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
Direct Toegang
X
10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
50% Complete

Voorkom fouten in je filmpje!

Download het gratis e-book met praktische tips voor het maken van een perfect filmpje.

Page content

Online Zichtbaarheid Vergroten: 10 Tips

Online Zichtbaarheid Vergroten: 10 Tips

Je wilt als ondernemer de online zichtbaarheid van je bedrijf vergroten. Hoe doe je dat? In deze blog 10 tips voor meer online zichtbaarheid.
 

Online zichtbaarheid vergroten tip #1: Bloggen

Ik praat uit eigen ervaring. Met bloggen trek je websitebezoekers. Wordt je als expert in je vakgebied gezien. Deze beide aspecten zijn goed voor je online zichtbaarheid. Je wordt onthouden.

Groot nadeel: het kost veel tijd, moeite en energie. Daarnaast duurt het een hele tijd voordat je blogs gevonden worden in de zoekresultaten van Google.

Veel energie en tijd: 300 blogs in 3 jaar

Wat levert bloggen nu eigenlijk concreet op? Als ik naar mezelf kijk: ik heb van 2013 tot 2016; 300 blogs gemaakt. Dit levert mij in 2016 gemiddeld 300 unieke websitebezoekers op.

Begin met consistent bloggen. Dus via een vast patroon. Eén tot twee blogs per week. Maak dan kwalitatieve goede blogs. Dus blogs waar je doelgroep iets aan heeft. In de volgende video leg ik mijn ervaring uit over het bloggen:

Bloggen is een lange termijn strategie: eerst uitgebreid zaaien....

 

Tip #2: E-mail marketing

Als je online je zichtbaarheid wilt vergroten, ontkom je er niet aan om een mailinglijst op te bouwen. Immers met een mailinglijst bouw je persoonlijk contact op met je doelgroep. Je kunt je doelgroep rechtstreeks bereiken! Door je doelgroep met enige regelmaat te mailen, blijf je onder de aandacht. Mail wel waardevolle informatie, anders wordt je mail als spam ervaren.

Een mailinglijst is nog steeds het marketingmiddel met het hoogste rendement qua doelgroep bereik. Als ik kijk naar mijn eigen mailinglijst is het openingspercentage gemiddeld zo'n 30%. Ter vergelijking: het klikpercentage van een  Facebookcampagne lag in 2016 in Nederland onder de 1%!

Via je website kun je websitebezoekers op je mailinglijst krijgen. Echter dit kun je ook doen bij video. In de volgende video heb ik uitgelegd hoe je kijkers van een YouTube video op je mailinglijst krijgt:

Met een juiste afsluiting van een YouTube video, kun je ook kijkers op je mailinglijst krijgen.

 

Tip #3: Facebook (live) video

Video wordt steeds belangrijker op Facebook. Immers video's worden veel meer getoond op tijdlijnen, dan foto's en/of tekst. Het bereik, en hiermee vergroting van je online zichtbaarheid, is dus  veel groter.
Daarnaast wordt videocontent gewoon meer "geconsumeerd" op Facebook. Ga jezelf maar na: waar kijk jij naar op Facebook?

 

Maar ja: hoe pak je dat nu precies aan? Facebook video? In de volgende video tip 1 uit de serie "10 Facebook Videomarketing Tips":

Is deze video wel goed opgenomen in dit blogartkel? Kijk snel en ik verklap het geheim (wat jij ook kunt toepassen).

 

Tip #4: YouTube

Wil je vooral online zichtbaarheid bij de jongeren? Dan moet je zeker inzetten op YouTube. YouTube is namelijk de grootste videozoekmachine van de wereld. Ga maar na. Als je wilt weten hoe je een appeltaart maakt: dan zoek je het op in YouTube.

Dat laatste is een belangrijk gegeven. "How to" filmpjes zijn erg populair. Daarnaast zijn er nog maar vrij weinig zelfstandig ondernemers echt actief op YouTube. Kijk eens naar je concurrenten. Gebruiken zij YouTube?

Ik ga je niet vertellen dat je met YouTube even snel zichtbaarheid opbouwt (alhoewel dit wel kan met een virale video). Wel kun je voor jezelf nagaan: welke vragen worden er veel gesteld + zitten hier ook vragen tussen waarbij je handelingen stap voor stap moet uitleggen. Zelf krijg ik best veel vragen over het videobewerkingsprogramma Moviemaker. Ik heb over die vragen uitlegvideo's gemaakt. Zo is er één uitlegfilmpje al meer dan 67.000 keer bekeken.

Door uitlegfilmpjes te maken over veelgestelde vragen, zien anderen jouw als expert.

 

Tip #5: Promoot online een nieuw product op een originele manier

Denk eens na hoe je een nieuw product of dienst voor je bedrijf kunt promoten. Als inspiratievoorbeeld het volgende:

Oreo had in 2016 een nieuw koekje: de Oreo Double. Ter gelegenheid van de lancering van dit koekje had Oreo de “Oreo Double Lick Race” bedacht. De bedoeling is dat 2 personen het tegen elkaar opnemen om de crème laag van het koekje er af te likken. De persoon die dit het snelste doet wint. De verliezer moet de vooraf afgesproken opdracht uitvoeren.

Heb je thuis ruzie over wie de tafel moet afruimen? Wil je jouw zoon of dochter de auto laten wassen of wil je onder een verplichting uitkomen? De Lick Race is de oplossing. Op een aangename manier en toch ook wel een beetje met een knipoog ga je samen koekjes likken. Misschien heb je het zelf ook wel eens gedaan.

Uitleg wat de bedoeling van de Lick Race is

Deze "uitrol" van de Oreo Dubbel middels de "Lick Race", heeft Oreo meer online zichtbaarheid opgeleverd. Hoe dat precies zit, kun je lezen in dit artikel: 10 dingen die we van de Lick Race kunnen leren.

Je kunt natuurlijk ook één van deze vier originele videoactie's gebruiken.

 

Tip #6: Jezelf

Vooral als je zelfstandig ondernemer bent is dit de manier om meer online zichtbaarheid te creëren: online jezelf laten zien! Kom zelf in beeld als je filmpjes gaat maken voor je bedrijf! Jij bent het gezicht en visitekaartje van jouw bedrijf. Mensen doen zaken met mensen. Een persoonlijke video komt het kortste bij "real life" contact.

Maak persoonlijke filmpjes! Het is veel fijner om informatie van jou als persoon te krijgen dan informatie van je bedrijf.

Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Om jezelf aan de hele wereld online te laten zien. Hoe kom je over in het filmpje? Wat denken anderen van mij? Ben ik wel spontaan genoeg? En dan heb ik het nog niet over de spanning en ongemakkelijkheid tijden het opnemen van het filmpje. Toch kun jij ook vol zelfvertrouwen voor de camera stralen als je deze 7 tips toepast.

 

Tip #7: Zorg dat je online onthouden wordt

Ik heb in het verleden wat videowerk gedaan voor Manuel Naaijen. Manuel is een ster in filmpjes maken waarbij hij dingen uitlegd en spiegelt aan de hand van een praktisch voorbeeld. Een erg goed voorbeeld hierin vind ik het volgende filmpje. Hierin legt hij uit hoe je offline en online beter onthouden wordt en dus meer naamsbekendheid genereert:

Manuel legt praktisch uit, hoe je beter onthouden wordt als ondernemer 

Uiteraard zit er wel een grens aan het onderscheiden. Een goede afweging en balans tussen "beter onthouden worden" en "jezelf belachelijk maken" is wel op zijn plaats.  Duidelijk is wel dat als je je kop boven het maailveld uitsteekt, je als ondernemer beter onthouden wordt.

 

Tip #8: Vertel online verhalen

Storytelling: verhalen vertellen die hebt meegemaakt. Een ijzersterk wapen om "opgeslagen te worden in het brein van de ander". Klanten of geïnteresseerden raken onder de indruk van jou. Wordt hierdoor sneller fan van jou. Storytelling draagt dus zeker bij aan je online zichtbaarheid.

Waar zeker nog kansen liggen qua storytelling is online. Weinig ondernemers vertellen nog echte persoonlijke verhalen op social media en in blogs en vlogs.

Online Video Storytelling: eerst de drempel over

Gebeurtenissen die je hebt meegemaakt vertellen. Delen met je kijker. Jezelf kwetsbaar op stellen, door te vertellen over problemen en (diepe) dalen die je hebt meegemaakt. Het is nogal een drempel om jezelf bloot te geven. Aan de andere kant: hoe meer je jouzelf bloot durft te geven, hoe meer fans je krijgt. Meer fans, dragen bij aan een grotere online zichtbaarheid. Maar hoe doe je dat nu?

Laat ik eerlijk zijn: ik ben zelf niet zo van de storytelling. Ik hoef niet zo nodig te vertellen over wat ik allemaal heb meegemaakt. Toch heb ik in een echte storytelling video gemaakt. Niet heel erg “diep”, maar wel echt. Vertellen over wat ik heb meegemaakt. In de onderstaande video:

Online Video Storytelling: niet echt voor mij weggelegd, maar wel "o zo sterk" om online onthouden te worden

 

Tip #9: Branding

Bij branding denk je vast aan een herkenbaar logo. Mijn advies is om jezelf niet te focussen op een logo (tenzij je een heel groot bedrijf bent). Focus je op een herkenbare slogan. Een logo wordt slecht onthouden. Een slogan des te beter, mits de slogan voldoet aan de volgende ingrediënten:

Branding: Een herkenbare slogan

De slogan: hoe simpeler, hoe beter.
Vooral in een video kan de slogan goed bijdragen aan de branding. Je kunt er voor kiezen om een gedeelte van de slogan op te noemen/als gesproken tekst te laten horen: "Van Luntereeen". Dit moet bij voorkeur kort en krachtig zijn. Ik zou zeggen maximaal 2 woorden. Als je dan nog werkt met een herkenbare tune (muziekje), bereik je het optimale. De 2 woorden moeten goed in de tune vallen, zodat de tune ondersteunend werkt bij de slogan. In beeld kun je dan nog het onderschrift geven: "De bakker die ovenvers brood bij jou in de keuken bezorgd".

Branding: Een herkenbare tune

Bij de reclame van Van Lunteren, was dit de muziek van Status Quo. Let op dat de meeste muziek beschermd is. Je mag dus niet zomaar muziek van bijvoorbeeld Status Quo gebruiken voor je intro. Gebruik royalty vrije muziek, maak zelf een tune of laat er één maken door bijvoorbeeld de overbuurman die goed gitaar kan spelen.

Het is belangrijk dat de tune uniek is en goed blijft hangen. Dat ie mee te neuriën is.... en dat is makkelijk gezegd dan gedaan. Daar heb je echt mensen voor nodig die muzikaal zijn aangelegd en creatief zijn.

 

Tip #10: Interview anderen

Samenwerking: werk samen met andere ondernemers die gerelateerd zijn aan jouw product of dienst. Dit samenwerken kun je bijvoorbeeld doen door anderen te interviewen. Dit levert jou meer zichtbaarheid op bij de doelgroep/volgers van de persoon die je interviewt (mits uiteraard de geïnterviewde het interview deelt). Daarnaast profileer je jezelf als interviewer als expert in je eigen vakgebied.

Interview uit 2013

Zorg bij voorkeur dat je mensen interviewt die aansluit cq gerelateerd is aan je vakgebied. Zoals dit korte interview wat ik had met AartJan van Erkel (internet copywriter):

 

Online zichtbaarheid met fimpjes

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen en zien, speelt video een steeds belangrijkere rol om meer online zichtbaarheid voor je bedrijf te krijgen. Wil je ook aan de slag met filmpjes maken voor je bedrijf? Download dan gratis mijn e-book: 10 videomarketing tips voor beginners of volg een vlogworkshop.

Theo de Kleijn
Video Marketing Specialist Theo de Kleijn helpt ondernemers met videomarketing. Zowel door het maken van persoonlijke video's, het geven van praktische workshops als het geven van 1:1 advies.Hij publiceert als videomarketeer ook tweewekelijks nieuwe YouTube video's op zijn YouTube kanaal.

Comment Section

2 reacties op “Online Zichtbaarheid Vergroten: 10 Tips


Door Hajé op 4 september 2017

Video content is zo belangrijk tegenwoordig. De mensen willen niet meer lezen, plaatjes met een heldere boodschap doen het bij mij best goed maar een video met de boodschap van de plaatjes werken het best. Het is alleen balen dat dit soms wel extra tijd in beslag neemt wat er soms niet is.


Door Theo de Kleijn op 4 september 2017

Dat klopt. Tijd kun je besparen door de montage uit te besteden. In zijn algemeenheid is het dan goed om te kijken naar je eigen uurtarief en het uurtarief van iemand die je video kan monteren. Ligt je uurtarief hoger dan een editor dan is het beter om het uit te besteden. Ook kun je rondkijken in je directe omgeving. Misschien heb je een handige zoon, dochter of buurjongen. Tot slot kun je ook een videodag inplannen. Een dag waarop je bijvoorbeeld 10 of 20 korte filmpjes opneemt.

Plaats een reactie


*


Video Marketing Topics