Wil jij meer halen uit bezoekers die jouw showroom bezoeken? Wil je van bezoekers naar verkoopresultaat. Lees dan de volgende tips die ik gratis aan dakkapellenbedrijf heb gegeven. We waren op zoek naar een dakkapel en gingen dus naar een showroom….. Het gesprek ging goed, maar het deed me denken aan al die andere bedrijven die het ook zo doen. Hoe zorg je er nu voor dat je anders bent dan al die anderen. Als je anders bent val je op en verkoop je meer / maak je meer omzet. Hieronder de tips van mij aan dat bedrijf. Ik weet zeker dat deze tips jou ook helpen om het anders te doen dan al die anderen.
14 Tips Voor Ontvangen Bezoekers In Showroom Voor Meer Verkoopresultaat
Deze tips zijn dus afgestemd op een dakkapellenfabrikant (waar ik een tijdje geleden met mijn vriendin ben geweest), maar kun je vast makkelijk vertalen naar jouw bedrijf.
- Vraag in het begin of je de klanten met je/jij mag aanspreken. Het antwoord hierop geeft al aan of je formeel moet zijn of wat losser. Als je wat losser mag zijn draagt dit zeker bij aan een kortere afstand wat weer ten goede komt aan het vertrouwen.
- Vraag in het begin goed door naar het “probleem” waar mensen mee zitten. Iedereen wil een dakkapel, maar iedereen heeft hier een reden voor. Door je in te leven in deze reden, moet je mensen het gevoel kunnen geven: deze meneer begrijpt ons probleem en wil ons hiermee helpen. Verder scoor je zeker punten door wat (waardevolle) adviezen te geven over dit “probleem”. Bijvoorbeeld als iemand een dakkapel ter plaatse van een badkamer wil maken kun je vast wel tips geven over ventilatie en dampdichting etc.
- Speldt een voornaamkaartje op je shirt. Mensen kunnen je zo met de voornaam aanspreken. Dit is al korter bij voor mensen. Ook weten ze zo achteraf nog precies met wie ze gesproken hebben (ik heb nu geen idee wat je naam was; ben ook niet zo goed in namen onthouden, maar mijn vriendin weet het ook niet meer).
- Zet je naam in de offerte. Zo weten mensen wie ze moeten bellen voor vragen. Nu zou een drempel voor mensen kunnen zijn dat ze geen naam weten en daarom niet bellen.
- Neem de tijd voor de mensen. Je nam alle tijd voor ons. Dat is positief, want zo voelen mensen zich geen nummer en dit komt ook weer goed terug voor het vertrouwen.
- Biedt een tweede ronde koffie aan. Door dit niet te doen kunnen de klanten het idee krijgen dat de tijd begint te dringen en kan het onbewuste gevoel ontstaan dat er onvoldoende tijd wordt vrij gemaakt voor de klant.
- Onderteken de mails persoonlijk met je naam.
- Doe iets wat de klant niet verwacht / wat alle anderen niet doen. Als voorbeeld kun je denken aan het sturen van een handgeschreven kaartje. Je schrijft de voornamen van de geïnteresseerden op tijdens het gesprek. Vraag tijdens het gesprek ook naar hobby’s. Mensen vertellen hier graag over. Hiermee kweek je goodwill. Deze voornamen en hobby’s gebruik je om een persoonlijk kaartje te sturen. Sluit af met succeswensing B.v. Beste Henk en Mischa. Met dit kaartje wil ik jullie bedanken voor jullie komst. Als jullie nog vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op. Ik ben bereikbaar op telefoonnummer:….. Groetjes,…… p.s. Henk veel succes met het sleutelen aan de auto’s. Probeer te onthouden met wie je gesproken hebt en wat de hobby’s zijn. Als ze weer contact met je opnemen leg je een link naar de hobby’s. Hier scoor je zeker punten mee. Mensen vinden het geweldig als je iets van hun persoonlijks weet. Ander voordeel is dat ze zich geen nummer voelen. Sluit de kaart altijd af met succeswensing.
- Geef…..Door dingen gratis te geven, krijg je vanzelf dingen terug. Je kunt bijvoorbeeld na 3 dagen na het bezoek aan de showroom een mail sturen met een document “10 tips om goed voorbereid van start te gaan”. Of “antwoorden op de top 10 meest gestelde vragen over dakkapellen”. Hierdoor onderscheid je jezelf ook weer van de concurrent.
- Maak gebruik van bestaande klanten. Je kunt hier een bepaalde constructie aanhangen dat ze als ze een ander klant doorverwijzen die uiteindelijk bij jullie kopen dat ze dan een dinerbon of een % van het aankoopbedrag krijgen. Laat bestaande klanten dus ook voor je werken….
- Vraag aan je bestaande klanten/klanten die opdracht hebben gegeven of je hun op je mailinglijst mag plaatsen. Als je iets hebt wat interessant is voor bestaande klanten, kun je hun benaderen. Daarnaast kun je bestaande klanten/je mailinglijst ook benaderen als je het even minder druk hebt en nieuwe opdrachten zoekt. Je kunt denken aan dat bestaande klanten een tegoedbon krijgen als ze één nieuwe klant naar je bedrijf loodsen voor een offerteaanvraag.
- Iets anders waar je aan kunt denken (maar wat niet mijn voorkeur heeft) is een actie dat je een gratis dakkapel verloot onder de kopers van elk jaar. Je doet dan de trekking op 31 december. Degene die uitgeloot is krijgt het aankoopbedrag terug met een maximum van…. Zoals aangegeven heeft dit niet mijn voorkeur. Je kunt beter investeren in bestaande klanten. Stuur dezelfde dag of een dag later een bosje bloemen: “gefeliciteerd met de nieuwe dakkapel. Veel succes met de afbouw.
. (dit draagt bij aan punt 10 en 11; mensen zullen sneller voor je willen gaan “werken”). Informeer na 3 weken nog eens hoe de vlag erbij hangt en vraag of ze nog tips /opmerkingen / verbeterpunten voor jullie bedrijf hebben. - Probeer meer samen te werken met andere bedrijven en hier afspraken en provisieafspraken voor te maken. Ik heb geen airco of zonnepaneel voorbij horen komen. Ik kan me voorstellen dat er best aircobedrijven zijn die met jullie willen samenwerken. Je kunt dit dan als optie aanbieden. Zonnepanelen is wellicht iets lastiger, omdat mensen dit niet mooi vinden op een plat dak van een dakkapel, maar als mensen toch bezig zijn met het dak kun je mensen hier ook bij helpen. Uiteraard moeten dit wel betrouwbare bedrijven zijn, maar die bedrijven zijn er vast wel in de buurt die je kent.
- Benadruk goed wat je uniek sellingpoint is. Wat me bij is gebleven is dat jullie dakkapellen 40 jaar meegaan. Geef bij het uniek sellingpoint met 10 punten het voordeel aan: bv 40 jaar geen schilderkosten….
Succes met het toepassen van deze tips in jouw showroom en laat hieronder even achter wat je van deze tips vond.
plat dak vervangen
op 07 Nov 2014Theo de Kleijn
op 07 Nov 2014