10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
Direct Toegang
X
10 praktische tips om met video te beginnen voor je bedrijf
50% Complete

Voorkom fouten in je filmpje!

Download het gratis e-book met praktische tips voor het maken van een perfect filmpje.

Page content

Visitekaartje: 10 Tips Voor Een Opvallend Visitekaartje

Visitekaartje: 10 Tips Voor Een Opvallend Visitekaartje

Wil jij een opvallend visitekaartje als zelfstandig ondernemer? Een visitekaartje die jou meer contacten oplevert? Een visitekaartje die jou meer klanten oplevert? Pas dan de volgende 10 tips toe.

10 Tips voor een opvallend visitekaartje

 

Tip 1: Geef onder je naam aan wat je voor de klant kunt betekenen. Niet wat je bent.

Visitekaartjes met onder de naam “directeur”. Als zelfstandige ben je toch alles? Hoofd inkoop…Hoofd administratie… en bovenal (algemeen?) directeur! Dat laatste klinkt nog al statig. Ver van de klant vandaan.
Niet zo best voor de afstand tussen jou en de klant. Ook zal het de klant “een worst zijn” wat je bent. De klant is op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. Niet op zoek naar een directeur, dus. Zet onder je naam, wat je voor de klanten kunt betekenen.

Voorbeeld:
Hendrik-Jan de Tuinman
Ik help particulieren bij een onderhoudsarme tuin met uitstraling

 

Tip 2: Als je toch aangeeft wat je doet: geef duidelijk en specifiek aan wat je doet.

Ik was laatst bij een bijeenkomst met veel ondernemers die “coach” waren. Op heel veel visitekaartjes stond “trainer/coach” onder de naam. Trainer van het Nederlands Elftal? Nee, dat was wel duidelijk. Maar coach waarin? Helaas dus veel nietszeggende “beroepen”. Vooral als je aan het netwerken bent, val je zo niet op.

Een goed voorbeeld vond ik het kaartje van Peter Bosch- Jansen, die op de achterkant van zijn kaartje duidelijk en persoonlijk aangeeft wat hij doet: “Ik train en coach gemotiveerde 30+ met gezondheidsproblemen, om volledig en stralend in het leven te staan”.

 

Tip 3: Gebruik geen vakjargon en/of afkortingen

“NLP trainer”, “EFT therapeut”. Enkele termen die ik tegen kwam op visitekaartjes die ik tijdens de Business Bootcamp mocht ontvangen. Geen idee waar deze afkortingen voor staan/wat deze personen voor mij kunnen betekenen.

 

Tip 4: Gebruik je volledige voornaam

Door je eigen voornaam te gebruiken “Theo de Kleijn” in plaats van “T.G.M. de Kleijn”, kom je persoonlijker en korter bij de klant over. De drempel om je persoonlijk aan te spreken wordt hierdoor verlaagd, hetgeen goed is voor de klantbinding/de afstand die de klant ervaart om jou te benaderen (persoonlijk, via mail of telefonisch).

 

Tip 5: Gebruik geen titels

ing., drs., ir.: je bent er trots op en hebt er jarenlang voor gestudeerd. Helaas zal het jouw klant “een biet wezen”. Hij wil gewoon goed geholpen worden bij zijn probleem. Daarnaast schep je met titels ook een bepaalde “hoogstand”.  Vooral als de  klant zelf geen titulatuur heeft. Dit gevoel van “hoogstand” zorgt bij de klant ook voor een verder afstandsgevoel.

 

Tip 6: Vermeld geen dingen die er niet toe doen

Gegevens van de Kamer van Koophandel, faxnummers (wanneer heb jij voor het laatst gefaxt?) of bankrekeningnummer zijn niet echt relevant op een visitekaartje.

 

Tip 7: Wees duidelijk en begrijpelijk

Het is goed om op de achterkant van je visitekaartje wat toelichting te geven (over wat je voor de klant kunt betekenen). Schrijf dan wel in begrijpelijke taal en wees duidelijk en to the point. Taal die iedereen begrijpt. Deze tekst kwam ik op een visitekaartje tegen. Begrijp jij deze tekst?

“<bedrijfsnaam> is een business society center dat etnische ondernemers kansrijker wil maken vanuit de gedachte dat ondernemen moet uitgaan van persoonlijke kwaliteiten en de know-how van de ondernemers. Dit doet <bedrijfsnaam> door het slaan van een brug tussen de multiculturele ondernemers en de Nederlandse ondernemerswereld, door beschikbaar stellen van primaire diensten ter ondersteuning van de ondernemers conform de Nederlandse wet- en regelgeving. <bedrijfsnaam> helpt u bij het werken aan uw bestaansrecht als ondernemer.”

 

Tip 8: Zet een mooie foto van jezelf groot op je visitekaartje

Je bent als zelfstandig ondernemer het gezicht van jouw bedrijf. Laat dit ook zien, voor het “kort bij de klant effect”.
Voorkom anonimiteit. Profileer jezelf! Het visitekaartje van Piet Bergsma vind ik een goed voorbeeld van een “fotovisitekaart”. Je blijft door een persoonlijke foto goed hangen bij de ontvanger: “Oh, ja dat was hij….”. Daarnaast komt het visitekaartje erg persoonlijk over. Tot slot: zorg wel voor een spontane, vriendelijke en goedlachse foto, zoals dit visitekaartje van Piet. Piet helpt overheidsorganisaties om beter te functioneren.

Visitekaartje

Visitekaartje

 

Toelichting door Piet op het kaartje:
“Het visitekaartje is bijna in eigen beheer gemaakt. In samenspraak met mijn zoon (hij heeft e.e.a. in photoshop opgemaakt en/of gerealiseerd). Vervolgens is het kaartje in pdf verstuurd aan een lokale drukker (scanmail litho-service in Amersfoort).”

 

Tip 9: Gebruik een “call to action”

Ik zie eigenlijk nooit een “call to action” op visitekaartjes staan, terwijl dit wel een manier is om ontvangers van je visitekaartje aan je te binden. Ook biedt het een aanspreekpunt voor je expertise. Een “call to action” op je visitekaartje kan bijvoorbeeld zijn: “Wil jij langer leven? Download gratis 10 tips op mijn website www.langerleven.nl”

 

Tip 10: Koppel een actie aan je visitekaartje / wees creatief

In dit artikel leg ik een voorbeeld uit van hoe je creatief kunt zijn met je visitekaartje.

Hieronder zie je de “follow up” van de creatieve actie die ik heb toegepast met mijn visitekaartje.

Het vervolg: De ontvangers van je visitiekaartje overhalen met een persoonlijke video?

Wil je de ontvangers van je visitekaartje meer vertrouwen en herkenning geven? Pas dan een persoonlijke welkomstvideo toe op je website. 90% van de ontvangers van een visitekaartje neemt eerst een kijkje op je website. Een persoonlijke video geeft dan gelijk een punt van herkenning: “hee, die heb ik net gesproken”.  Hoe je zo’n video maakt, kun je lezen in mijn gratis e-book: “10 videomarketing tips voor beginners“.

 

Comment Section

2 reacties op “Visitekaartje: 10 Tips Voor Een Opvallend Visitekaartje


Door R. Vermeer op 10 oktober 2014

Handige en leuke tips om een opvallend visitekaartje te maken. Vooral de tip van de foto op het visitekaartje kom je in de praktijk niet heel veel tegen, maar kan zeker effectief zijn. Je ziet de laatste tijd steeds vaker meer verschillende soorten ‘visitekaartjes’ oftewel bedrijfspresentaties.


Door Theo de Kleijn op 10 oktober 2014

Richard, bedankt voor jouw reactie. Ik hoop dat het bijgedragen heeft aan een leuk visitekaartje voor jouw bedrijf. Groetjes, Theo de Kleijn

Plaats een reactie


*


Video Marketing Topics