Als je als ondernemer een YouTube kanaal wilt starten op YouTube. Waar moet je dan rekening mee houden? Hoe maak je een vliegende start? In deze blog 10 tips om succesvol te beginnen met een YouTube (bedrijfs) kanaal.
10 tips voor ondernemers die starten op YouTube
Persoonlijkheid en laat je zelf zien
Als zelfstandig ondernemer ben je het gezicht van jouw bedrijf. Ben je de persoon achter je bedrijf. Laat jezelf en je persoonlijkheid dus zien op jouw YouTube kanaal. Maak persoonlijke video’s, zodat kijkers kunnen zien en ervaren wie je bent. Doe jezelf niet anders voor dan dat je in werkelijkheid bent.
Ben aardig en geef jezelf 200%
Uiteraard maak je positieve video’s. Het blijkt dat positieve video’s een positief effect heeft op de kijker. De kijker zal jou sneller mogen en hierdoor mogelijk ook sneller zaken met je gaan doen.
Reageer ook op reacties op je video. Dit zorgt ook voor een “feel good momentje” van degene die een reactie gepost heeft. Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal dat je de moeite neemt om te reageren op een reactie van iemand die de moeite heeft genomen om een reactie te schrijven.
Tot slot: geef jezelf voor 200% aan energie voor de camera. De energie moet van het scherm afspatten. Ook dit geeft een positief effect aan de kijker.
Houdt rekening met kritiek
Uiteraard zijn er altijd mensen die je video’s niet leuk vinden. Die kritiek geven op je video’s. Dat hoort er ook bij als je met video “uit je schulp” kruipt. Toch bereik je ook onderscheid. Zijn jouw concurrenten al persoonlijk op YouTube te zien?
Doe het omdat je het leuk vind: maar begin eerst!
Er zijn heel veel voordelen om videomarketing voor je bedrijf in te zetten. Toch is het belangrijk dat je graag video’s maakt. Of video’s maken je ligt, kun je vooraf niet beoordelen. Je moet eerst wat “meters” gemaakt hebben. Geproeft hebben hoe het werkt. Vertrouwd raken om voor de videocamera te staan. Pas dan kun je een eerlijke afweging maken: vind je het leuk of sta je met lood in je schoenen voor de camera en heb je er een hekel aan.
Mijn ervaring is dat veel ondernemers moeite hebben om de eerste stap te zetten. Ze zijn bang voor de camera. Bang om zichzelf op internet te zetten met video (en dat terwijl iedereen wel video’s post van zichzelf op Facebook). Het is even door de zure appel heen bijten, want daarna ervaren veel ondernemers het plezier en de voordelen van zelf video’s maken voor hun bedrijf.
Houdt het interessant. Houdt het boeiend
Voorkom dat kijkers afhaken. Maak je video’s interessant voor je doelgroep. Maak boeiende video’s. Je moet toch een beetje een “show” maken. YouTube wordt in de toekomst steeds meer tv. Mensen willen zelf bepalen wat ze gaan kijken. Kijk hier naar de 8 tips om te voorkomen dat kijkers afhaken bij het kijken naar jouw video.
Onderscheid jezelf van je concurrenten
Als je persoonlijke video’s maakt, onderscheid je jezelf al ten opzichte van je concurrentie (die geen video’s maken) of geen persoonlijke video’s maken. Toch is het goed om meer onderscheidende factoren in je video’s toe te passen. Hier lees je 4 tips om jezelf te onderscheiden van jouw concurrenten.
Heb geen hoge verwachtingen
Verwacht niet dat je video’s veel bekeken worden en goed gevonden worden. In het verleden (in 2008-2010) kon je op een relatief eenvoudige manier scoren op YouTube. Bovenaan komen in de zoekresultaten. Keken mensen nog je hele video af.
Tegenwoordig raakt YouTube steeds meer verzadigd en is de concentratie van de kijker erg laag. Als je een video wil maken over een bepaald onderwerp, dan is de kans groot dat over dat onderwerp al een video is gemaakt. Daarnaast scoren oudere kanalen en kanalen met veel abonnees zondermeer hoger dan nieuwe kanalen en/of kanalen met weinig abonnees.
Een nieuw YouTube kanaal beginnen met weinig verwachtingen is dan ook mijn advies.
Ken je doelgroep
Als je een bedrijf hebt, ken je ook je doelgroep. Althans daar ga ik vanuit. Je weet precies wie je doelgroep is (man, vrouw, leeftijdscategorie, interesse, etc). Hierdoor kun je jouw video’s/de content die je in je video behandeld perfect afstemmen op je doelgroep. Door een duidelijk afgekaderde doelgroep te kiezen, zullen de kijkers die je naar je video trekt; sneller klant worden. Hierdoor haal je dus meer rendement uit je YouTube video’s.
Lever goede content
Met de verzadiging van YouTube komt het steeds meer aan op goede content. Hoe langer een video bekeken wordt, hoe hoger deze komt. Lever dus goede content, zodat je doelgroep je video’s tot het einde toe afkijken. Dat je duidelijk bent in je YouTube video’s is hierbij onontbeerlijk. Lees dan ook de 9 tips voor een duidelijke video.
Volhouden!
Voor als je net begint, de belangrijkste tip: volhouden. Veel ondernemers die beginnen met video, maken een paar video’s en haken dan af. YouTube wordt steeds meer van de lange adem. Laat video een prominente plek innemen in je marketingcampagne en publiceer ten minste één keer per maand een waardevolle video. Begin vandaag nog en download het gratis e-book “10 videomarketing tips voor beginners“.