Maandag 1 september 2013. Een goed begin van de maand met mijn eerste blogartikel op mijn site theodekleijn.nl. Of toch niet? Hoe schrijf ik een goede titel voor een blog? In deze blog uitleg en tips!
Titel
De titel zegt precies wat dit artikel in houdt, maar toch ook weer niet. Het is eigenlijk nietszeggend en “leeg”. Mijn eerste blogartikel gaat namelijk over een pakkende en alleszeggende koptekst voor een blogartikel. Beide ingrediënten zitten niet in deze titel.
Alleszeggende titel
“Een pakkende en alleszeggende koptekst voor een blogartikel” zegt precies wat dit artikel behandeld. Hierdoor voldoet deze titel wel aan het aspect “alleszeggend”, maar niet aan het aspect “pakkend”. De titel is niet meer of minder dan de omschrijving van wat er in het artikel staat.
Pakkend
De titel van je blogbericht komt bij de zoekresultaten in Google. Je moet daarom een pakkende titel hebben, wil je bereiken dat bezoekers van Google een klik geven op jouw zoekvermelding. Een pakkende titel, maar ook een titel wat het voordeel voor de bezoeker aangeeft is hierbij onontbeerlijk.
Pakkend en ook nog het voordeel voor de klant aangeven….. Ja! Bedenk wat het voordeel voor de lezer is als hij jouw artikel heeft gelezen. In mijn geval kan de lezer na het lezen een goede titel voor zijn blogartikel schrijven. Een titel waar meer bezoekers op af komen, dan de titels die hij voorheen gebruikte.
De titel voor dit artikel had bijvoorbeeld moeten zijn:
“Waar moet een goede titel van een blogbericht aan voldoen?”
Of: “Verhoog de bezoekersaantallen naar jouw website: Tips om een goede titel te maken voor jouw blogbericht”
Of: “Meer websitebezoekers? Maak een pakkende blogtitel. Lees deze tips!”
Of: “Tips titel blogartikel voor meer omzet”
De Tips Voor Een Goede Titel Van Een Blogartikel
Als je deze tips volgt, maak je gegarandeerd een goede titel voor een blogartikel:
- Pas een alleszeggende titel toe: de titel moet exact aangeven waar het artikel over gaat.
- Schrijf een pakkende titel: de titel moet je doelgroep raken.
- Schrijf het voordeel op voor je doelgroep: waarom zou ik jouw artikel moeten lezen?
- Algemeen: werk met korte zinnen.
- Algemeen: je kunt er voor kiezen om een “call to action” op te nemen in de titel “…lees deze tips”.
Laat hieronder een reactie achter als jezelf nog meer tips hebt. Ik ben benieuwd.
Uiteraard vind ik het ook fijn als je laat weten wat je van “mijn eerste blogartikel” vond.
Succes!
Groetjes,
Theo de Kleijn