Bloggen en Vloggen? Wat is beter voor je marketing?
07 augustus 2017 

Bloggen en Vloggen? Wat is beter voor je marketing?

Bloggen of vloggen voor je bedrijf: wat kun je het beste doen? Wat levert het meeste op, met de minste inspanning? In deze blog het antwoord.

Leuk dat je mij gevonden hebt. Dat een blog werkt blijkt dus! In deze blog laat ik je ook ZIEN dat vloggen werkt.
 

Vloggen: wat is dat nou precies?

Voordat we starten: eerst even uitleggen wat vloggen is. Vloggen is het vastleggen wat je meemaakt door middel van video. Denk bijvoorbeeld aan Enzo Knol. Hij brengt elke dag een vlog online, waarin hij laat zien wat hij die dag mee heeft gemaakt.

Nou verwacht ik niet dat jouw doelstelling als ondernemer is om elke dag vast te leggen wat je doet. Je verstaat onder vloggen vast: “het maken van video’s voor je bedrijf”.  Veel ondernemers gebruiken de term “vloggen” of “vlogs”, voor hun zakelijke filmpjes. Formeel is dit dus niet de juiste term (vraag maar aan je zoon van 12 jaar :-)). Die lacht je uit als je jouw opgenomen filmpje voor je bedrijf een vlog noemt.

Toch klinkt de term “vlog” wel lekker en modern. Om deze reden bedoel ik in deze blog met de term “vlog”: het maken van filmpjes voor je bedrijf.

Ik ga er vanuit dat je weet wat een blog is. Om de klokken even gelijk te zetten: en blog is een geschreven artikel (net zoals dit dus). In een blog kunnen ook vlogs verwerkt zijn. Afijn als je deze blog verder leest, zie je er vanzelf een paar :-)

 

Eye opener: opvallen met vlogs cq video

Het internet wordt steeds meer verzadigd met filmpjes en vlogs. Hierdoor wordt het moeilijker als bedrijf om op te vallen. Misschien denk je wel: “ik hoef niet aan vloggen te beginnen, want het heeft toch geen zin. Ik wordt niet gevonden op het internet met mijn vlogs”.

Om te beginnen wil ik je graag de volgende video aanbevelen om naar te kijken. Waarom? Het gaat over opvallen door video met je bedrijf. De volgende video geeft je vast een eye-opener:


Tip: bekijk de bovenstaande video even, voordat je verder gaat #eye-opener

 

Mijn ervaring met bloggen

In september 2013 ben ik begonnen met deze website. Ik heb in één maand 30 blogartikelen geschreven. Helaas duurde het vier tot zes maanden voordat die blogartikelen een beetje gingen werken in Google. Dat is ook gelijk het grootste nadeel van bloggen: het duurt lang voordat je blogartikelen gevonden worden. Geduld is met bloggen een schone zaak.

Bloggen is een lange adem hebben. Doorzetten. Consistent zijn. Mijn tip is om volgens een vast schema te bloggen. Dus bijvoorbeeld elke week één blogartikel online. Focus je hierbij niet op Google (“ik moet even wat bijtypen om de 300 woorden te halen”), maar ga voor kwaliteit. Ga voor waardevolle content. Content waar je doelgroep van smult. Wat ze reuze interessant vinden. Immers hoe langer een websitebezoeker op je website blijft, hoe hoger je blogartikel gaat ranken in Google.

Inmiddels (aug. 2017) staan er nu 430 blogartikelen op mijn website en is mijn website bijna 4 jaar oud. Als ik nu een blogartikel maak, staat het artikel binnen een paar weken op pagina één of twee van Google. Dat is het resultaat van veel bloggen en de leeftijd van mijn website!

In de volgende vlog van augustus 2016 geef ik nog meer ervaringstips over hoe ik in 3 jaar, 300 websitebezoekers per dag kreeg.

In 2013 droomde ik nog van 300 gratis websitebezoekers per dag. In 2016 was het mij gelukt

 

Samengevat kost bloggen veel tijd, energie en duurt het gewoon lang voordat je resultaten gaat zien. Dat brengt ons bij de vraag: kan ik dan niet beter gaan vloggen in plaats van bloggen?

 

Vloggen: de oplossing om snel te scoren met online zichtbaarheid op het internet?

Als ondernemer wil je vast snel resultaat. Dat bloggen: “Moet ik eerst 3 jaar investeren, voordat ik goede resultaten zie”. Duurt te lang voordat ik online zichtbaar ben!

Aha.. daar hebben we gelijk de kracht van video: je kunt snel scoren. Met goed zoekwoordenonderzoek en een goede optimalisatie van je video, kun je binnen één uur op pagina één van YouTube komen en als je geluk hebt wordt je video ook nog getoond op pagina één van Google. Let wel: één en ander is wel afhankelijk van het zoekwoord waar je op wilt scoren.

As je gevonden wilt worden met het zoekwoord: “bloemenwinkel”, dan gaat dit je nooit lukken. Er is dan te veel concurrentie op dat ene woord. Maak je er van bloemenwinkel + plaatsnaam, dan wordt het al een stuk makkelijker. Bijvoorbeeld: “bloemenwinkel Den Bosch”.

 

Vloggen en bloggen versterkt: op deze manier

Tromgeroffel….. daar komt ie dan. Mijn advies. Wordt het bloggen of toch vloggen. Nou ja, eigenlijk zat het antwoord al in de titel: bloggen en vloggen! Doe het alle twee. Een blogartikel waar een video in is opgenomen versterkt het blogartikel. Ook bedien je zo een groter publiek, omdat je zowel websitebezoekers bedient die houden van lezen als bezoekers die liever een video bekijken.

Zowel bij bloggen als vloggen is het belangrijk om goed onderzoek te doen naar je doelgroep. Voor wie maak je precies je content. Sluit je content wel aan op de behoefte van je doelgroep. Afijn: doe goed doelgroeponderzoek.

Hoe je met weinig moeite een blogartikel kunt maken heb ik in de onderstaande vlog uitgelegd:

 

Workshop vloggen

Wil je nu echt aan de slag met vloggen voor je bedrijf. Wil je doorpakken met vloggen en goed gevonden worden met je vlogs, dan adviseer ik je om deel te nemen aan de workshop vloggen. Deze workshop is inclusief drie maanden nazorg.

Over de schrijver
Reactie plaatsen