Vloggen Uitkomst in Komkommertijd
28 juli 2016 

Vloggen Uitkomst in Komkommertijd

Vakantietijd: komkommertijd. De commerciële omroepen RTL4 en SBS 6 maken gretig gebruik van de vlogs van bekende Nederlanders om kijktijd te vullen. Kijk naar RTL late Night of Showniews van SBS 6. In dit artikel pak ik twee vlogs er uit, die de afgelopen dagen in het “nieuws” zijn geweest. Wat valt op in deze twee vlogs? Wat kun jij als ondernemer van deze vlogs leren?

Komkommertijd

Komkommertijd. De tijd dat er weinig echt nieuws is te melden. Misschien geldt dit ook voor jouw bedrijf. Wat moet je nu weer publiceren op Facebook? Waar moet je nu weer een blog over schrijven? Geldt ook voor mij. Dus maken we een artikeltje over vlogs die ik de afgelopen paar dagen tegen kwam op tv. Tv? Jazeker ik kijk ook nog tv. Geen Pokémon Go voor mij!

Tom Dumoulin


Tom Dumoulin was gisteren nieuws in RTL late night. Jan Jaap van der Wal: “De wielrenner gaat lekker mee met zijn tijd. Hij heeft een vlog uitgebracht op Twitter, waarin hij hijgend verteld dat hij weer fietst maar wel wat stijfjes is.” “Nou leuke vlog, als je geïnteresseerd bent in asfalt moet je hem zeker volgen”.

Wat valt op? Als je een vlog maakt (of met vloggen begint net zoals bij Dumoulin), kies het juiste moment. Dumoulin is zichtbaar geweest in de Tour de France. Hierdoor is Nederland met hem mee gaan leven. Mensen willen nu weten hoe het met hem gaat. Wie kan dit nu beter vertellen dan Dumoulin zelf. Al fietsende. Een beter bewijs hoe het met je gaat en dat je weer kunt fietsen kun je niet leveren. Ook een leuk eind en natuurlijk gewaagd (voor hetzelfde geldt valt ie met smartphone en al weer tegen het asfalt).

Wat kunnen we hier van leren? Is er iets met jou als ondernemer gebeurd of is er iets met je bedrijf gebeurd, wat flinke impact heeft gehad. Laat daarna van je horen. Liefst met video. Vertel je verhaal en vertel hoe het met je gaat. Dit zorgt voor betrokkenheid en is goed voor de know, like en trust factor.

Frans Bauer

Al eerder heb ik een artikel geschreven over wat wij als ondernemers kunnen leren van de vlogs van Frans Bauer. Een gedeelte van zijn laatste vlog was afgelopen zaterdag ook bij Shownieuws te zien:

Het zeeziek zijn van Frans Bauer wordt nog eens uitvergroot als “nieuws” op tv

Wat valt op? Het is een vlog zoals Frans is. Bij aankomst van de boot vraagt Frans aan de kapitein:  “Hoe is de zee? Oke. Is het hobbelig? Klein beetje. Ik geloof er niets van“. Je merkt aan alles dat Frans een voorgevoel heeft dat ie straks zeeziek gaat worden. Voor mensen die het gevoel van zeeziek kennen, is de vlog heel herkenbaar. Je leeft met Frans mee.

Wat kunnen we hier van leren? Laat ook eens je zwakheden zien. Ze zijn herkenbaar voor je volgers en klanten. Het laat zien dat je ook maar een mens bent van vlees en bloed. Check ook even in welke categorie van de know, like en trust factor dit soort video’s vallen.

Ook beginnen met vloggen?

Wil je net als Tom, ook beginnen met vloggen? Maar dan voor je bedrijf? Wil je hierbij geholpen worden en de vlogs zo maken dat je de know, likt en trust factor bij je volgers gaat raken? Volg dan de praktische workshop videomarketing.

Over de schrijver
Reactie plaatsen