Vloggen voor je winkel: 5 Tips
10 augustus 2017 

Vloggen voor je winkel: 5 Tips

Je wilt als ondernemer gaan vloggen voor je winkel. Waar moet je op letten en hoe begin je met vloggen? In dit blogartikel 5 handige tips.

Wat is vloggen eigenlijk?

Is de bovenstaande video nu wel of geen vlog?

Voordat we starten: eerst even uitleggen wat vloggen is. Vloggen is het vastleggen wat je meemaakt door middel van video. Denk bijvoorbeeld aan Enzo Knol. Hij brengt elke dag een vlog online, waarin hij laat zien wat hij die dag mee heeft gemaakt.

Nou verwacht ik niet dat jouw doelstelling als ondernemer is om elke dag vast te leggen wat je doet in je winkel. Je verstaat onder vloggen vast: “het maken van video’s voor je bedrijf”.  Veel ondernemers gebruiken de term “vloggen” of “vlogs”, voor hun zakelijke filmpjes. Formeel is dit dus niet de juiste term (vraag maar aan je zoon van 12 jaar :-)). Die lacht je uit als je jouw opgenomen filmpje voor je bedrijf een vlog noemt.

Toch klinkt de term “vlog” wel lekker en modern. Om deze reden bedoel ik in deze blog met de term “vlog”: het maken van filmpjes voor je bedrijf.

 

Heeft vloggen voor je winkel cq onderneming überhaupt wel zin?

Ik heb zelf geen winkel, maar weet zeker dat het zin heeft. Waarom?

  1. Je onderscheidt jezelf: er zijn nog maar weinig winkels die vloggen. Vlogt je concurrent al?
  2. Je wordt online zichtbaar: door videocontent te plaatsen op Facebook en YouTube wordt je online meer zichtbaar.
  3. Je laat meer van je expertise zien. Daardoor profileer je jezelf nog meer als expert (wat je natuurlijk ook bent). Mensen kopen graag van ondernemers die verstand van zaken hebben.
  4. Je betrekt de mensen meer bij je onderneming. Mensen doen zaken met mensen en daar dragen vlogs zeker aan toe om dit voor elkaar te krijgen.

 

Tip 1: begin gewoon

Er zijn veel ondernemers die uitstellen. Die vragen opwerpen als excuses om maar niet te starten. Vragen zoals: welke camera moet ik gebruiken? Hoe zit het met de kwaliteit? Waar moet ik het over hebben?

Mijn tip hierin is: begin gewoon met je smartphone in je winkel. Maak een korte vlog over een veelgestelde vraag.

 

Tip 2: persoonlijk in beeld

Als je begint met vloggen: maak het dan bij voorkeur persoonlijk. Dus laat jezelf in beeld zien. Dit wekt vertrouwen en herkenbaarheid (bij bestaande klanten de je filmpje gaan kijken). Let hierbij wel op dat je bij de vlog in de lens van de smartphone kijkt. In de volgende video heb ik dit uitgelegd:

 

Tip 3: goed te verstaan

Geluid is het belangrijkste van je vlog. Als je niet goed verstaanbaar bent, haken kijkers af. Let bij je vlog er op dat er weinig of geen achtergrondgeluid is. Film dus niet in een winkel als er veel klanten zijn. Heb je toch “last” van achtergrondgeluid: praat dan wat harder dan normaal en kort bij je smartphone.

 

Tip 4: niet te perfectionistisch

Dit is valkuil (of beter gezegd excuus) nummer 1 van ondernemers die willen beginnen met vloggen: PERFECTIONISME.

In de onderstaande video uit de videoserie “overwin camera angst en maak gemakkelijk je eerste filmpje” leg ik uit wat je aan perfectionisme kunt doen:

De moraal van het verhaal: gewoon beginnen en jezelf realiseren dat je video nooit perfect zal zijn. Dat geldt ook voor de video’s die ik maak.

Wist je dat niet perfecte video’s veel beter zijn. Ze laten zien wie je echt bent. Het ziet er niet te gelikt (en dus te commercieel) uit, waardoor je veel meer de know like en trust factor bereikt.

 

Tip 5 : onderwerpen

Waarover moet je vloggen? Denk hierbij niet te groot. Denk ook niet aan te grote/uitgebreide onderwerpen. Vooral als je begint is mijn advies om het klein te houden. Beperkt je tot één duidelijk afgekaderd onderwerp en weidt niet uit.

Maak je vlog in het begin niet te lang: 30 seconden tot één minuut is een mooie tijd.

De onderwerpen waar je aan kunt denken:

  1. Vragen van klanten. Maak een lijst van de 10 meest gestelde vragen. Zo heb je al 10 vlogs!
  2. Uitleg nieuwe producten. Maak hierbij (vooral in het begin) je vlogs niet te lang. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te vertellen dat je een nieuwe product hebt en in je vlog de 3 voordelen van dat product te noemen. Wil je meer? Dan kun je een echt productfilmpje maken.
  3. Vertellen wat je hebt meegemaakt. Zo maak je jouw vlogs wel heel persoonlijk en verhalen doen het altijd goed. Waar kun je aan denken?
    Het leukste voorval wat je hebt meegemaakt in je winkel. Waar ben je trots op? Wat vind je het leukste om te doen?
  4. Tipvlogs. Je geeft per vlog een korte en krachtige tip aan je doelgroep. Erg goed voor je expertstatus en dus om klanten naar je winkel te krijgen.

 

Meer vlogtips?

Wil je nu echt aan de slag met zakelijk vloggen? Download dan mijn gratis e-book: 10 videomarketing tips voor beginners.
Veel succes met vloggen voor je bedrijf!

Over de schrijver
Reactie plaatsen