Waarom zou je als ondernemer gaan vloggen voor je bedrijf? Om jou een betere afweging hierover te geven, heb ik de volgende blog geschreven. In deze blog 4 belangrijke redenen om wel zakelijk te gaan vloggen.
Veel klanten met zakelijk vloggen?
Voordat we dieper induiken op de “waarom” vraag, is het goed om kennis te nemen van de volgende video. In deze video leg ik uit of je snel veel klanten met video kunt krijgen. Het is goed om je altijd het volgende te realiseren, als je wilt gaan vloggen (klik op de onderstaande video):
Weeg eerst af of het überhaupt zin heeft
Wil je als ondernemer (dagelijks) zakelijk gaan vloggen? Denk dan van te voren goed na. De belangrijkste punten zijn:
- Heb ik hier tijd voor? Realiseer jezelf dat je voor een vlog van 4 minuten als snel één uur totale tijd kwijt bent (voorbereiden waar je het over wilt hebben, opnemen materiaal, sorteren videomateriaal, monteren van het opgenomen beeldmaterialen en het online zetten).
- Wat wil ik er mee bereiken? Wat is je doel? Wat moet het opleveren voor je bedrijf?
- Hoe kan ik de vlogs inzetten als ondersteuning van mijn marketingstrategie?
- Heb ik genoeg onderwerpen waar ik dagelijkse vlogs mee kan vullen? Nietszeggende filmpjes: daar haken kijkers op af. Vooral als je doelgroep ondernemers zijn, moeten de vlogs zinvolle tijdsbesteding zijn.
Schrijf de antwoorden van de vragen op een papiertje.
Zelf aan het vloggen tijdens de “vakantievlog…”
Waarom #1: Met filmpjes sneller een band opbouwen met je doelgroep
Meer bekendheid. Meer vertrouwen bij je doelgroep. Je bereikt het met persoonlijke filmpjes. In die persoonlijke filmpjes kun je de know, like en trust factor opbouwen met de kijkers. Wat zijn die know, like en trust filmpjes precies? Hier volgen ze:
De know filmpjes
Om jou te leren kennen is het belangrijk om online zichtbaar te worden. Hierbij kun je denken aan “probleem en antwoord filmpjes”? Met welke problemen zit je doelgroep? Maak daar een filmpje over met het antwoord. Deel kennis in filmpjes. Vertel waar je in gelooft (ik geloof er in dat elke ondernemer zelf goede video’s kan maken met mijn hulp) en waarom je daar in gelooft.
Deel je kennis en speel in op vragen van je doelgroep. Zo leert jouw doelgroep jou online kennen!
De like filmpjes
Dit zijn de filmpjes waar je meer van jezelf laat zien. Bijvoorbeeld in een “achter de schermen” video. Neem de kijker mee met waar je mee bezig bent. Hoe je werkt aan je product of dienst. Vertel verhalen wat je hebt meegemaakt in relatie tot je product of dienst. Verhalen over je kennis. Vertel wat wel en niet werkt. Waar je tegen aan loopt en wat juist goed gaat.
Laat meer van jezelf zien, zo gaan mensen je leuk vinden.
De trust filmpjes
Hoofddoel van deze filmpjes: ze laten zien dat je “social proof” bent. Denk aan videotestimonia of reviews van klanten. Ook zelfgemaakte video’s waarin klanten praten over je product of dienst horen hier bij.
Een video testimonial is erg krachtig en een goed voorbeeld om de “trust factor” bij je doelgroep los te krijgen
Waarom #2: Je eigen persoonlijkheid als reclamemiddel
Als je filmpjes gaat maken voor je eigen bedrijf: laat jezelf dan zien. Al helemaal als je zelfstandig ondernemer bent. Jij bent het gezicht en visitekaartje van jouw bedrijf. Mensen doen zaken met mensen.
De branding van jouw bedrijf? Dat ben je zelf. Feitelijk heb je geen logo of andere herkenning nodig. De herkenning dat ben jij. Verschuil je dus niet achter animatievideo’s of video’s met alleen maar plaatjes.
Maak persoonlijke filmpjes!
Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Om jezelf aan de hele wereld online te laten zien. Hoe kom je over in het filmpje? Wat denken anderen van mij? Ben ik wel spontaan genoeg? En dan heb ik het nog niet over de spanning en ongemakkelijkheid tijden het opnemen van het filmpje. Toch kun jij ook vol zelfvertrouwen voor de camera stralen als je deze 7 tips toepast.
Een opvallend persoonlijk filmpje voor je bedrijf zorgt voor een vergroting van naamsbekendheid.
Waarom #3: Onderscheidend
Als je persoonlijke video’s maakt, hoef je jezelf feitelijk niet te onderscheiden. Je bent als persoon immers een ander persoon dan je concurrent. Je hebt een andere stem. Je ziet er anders uit en je komt anders over. Een kijker zal op basis van een persoonlijke video een afweging maken of hij of zij een betere klik met jou heeft of een betere klik heeft met de concurrent.
Daarnaast is de vraag of jouw concurrenten wel vloggen? Maken ze filmpjes voor hun bedrijf? Houden ze het consequent vol? Leveren ze goede videocontent?
Waarom #4: Betere vindbaarheid
Een vlog kun je posten op YouTube. Dit is de tweede zoekmachine van Nederland. Vooral de “how to” filmpjes zijn erg populair. Dus als je iets wilt uitleggen hoe iets werkt: maak er een filmpje over.
Het filmpje wat je hebt gepost op YouTube kun je opnemen in je website. Ook kun je van je filmpje een blogartikel maken. Door die extra content op je website, wordt je website beter gevonden in de zoekmachines. Daarnaast worden YouTube filmpjes ook getoond bij de zoekresultaten in Google!
Oke: de waarom is duidelijk, maar hoe begin je dan met vloggen?
Doelgroep
Het is belangrijk om een duidelijke doelgroep te definiëren. Wie wil je als kijker aantrekken? Doorgaans zal deze doelgroep gelijk zijn aan je ideale klant. Immers je wilt van kijkers uiteindelijk klanten maken. Heb je jouw doelgroep helder? Spreek je doelgroep dan aan in de video. Daarnaast kun je met tekst in beeld jezelf voorstellen en hierbij aangeven wat je doet. Bijvoorbeeld: “Theo de Kleijn, ik help ondernemers om online zichtbaar te worden met video”
Door herkenningspunten mee te geven in de vlog, scheid je automatisch het kaf van het koren. Bouw je een betere connectie op met je doelgroep.
Onderwerpen
De onderwerpen die je gaat behandelen moeten “leven” bij je doelgroep? Meestal is het hoofdonderwerp het product of dienst wat je levert. In mijn geval gaan de meeste video’s over videomarketing: waar moet je als ondernemer op letten als je zelf filmpjes maakt en hoe wordt je met die filmpjes zichtbaar op het internet.
Naast inhoudelijke informatie over je product of dienst, kun (en mag) je in je vlogs uitweiden. Je kunt uitweiden over welke problemen je ondervindt en hoe je die oplost. Neem de kijker ook mee naar overwinningen: wat gaat er goed. Laat persoonlijke dingen van jezelf zien. Ga na waar jouw doelgroep de hele dag over praat? Waar wordt je doelgroep enthousiast van? Als je het niet weet, vraag het ze gewoon of kijk eens op Facebook bij de profielen van je volgers.
Afijn vlogs kun je dus veel breder trekken dan alleen “informatie” over je product of dienst. Inspireer je doelgroep.
In een vlog kun je kijkers ook meenemen naar “hoe je iets bereikt hebt”
Eerst een testfase en langzaam opbouwen
Vind je het ook spannend? Ben je zenuwachtig voor de camera? Heb je misschien last van camera-angst? Zie je op tegen de technische kant? De meeste ondernemers moeten even over een drempel heen. Het beste medicijn: gewoon doen! Gewoon beginnen. Op de recordknop van je smartphone drukken en praten.
Begin in een vertrouwde omgeving. Een omgeving waar je echt jezelf kunt zijn en niet gestoord wordt (door anderen dan :-) ). Begin met dingen uit te leggen waar je enthousiast van wordt. Geen inspiratie? Geef antwoord op de meest gestelde vragen van klanten.
Probeer aan te voelen of “video” iets voor je is. Als het goed is, ga je het steeds leuker vinden. Geldt bij jou het omgekeerde? Dan is mijn advies: stoppen of onder begeleiding doorgaan.
Tot slot is mijn advies om eerst proef te draaien. Vertrouwd te raken met het praten tegen je smartphone. Pas als je voelt dat je er klaar voor bent, ga je verder. Ga je video’s online zetten. Gooi het materiaal wat je niet online hebt gezet, niet weg. Het is inspiratiemateriaal om naderhand op terug te kijken. Om zo te kunnen zien waar je begonnen bent en welke stappen je al hebt gezet. Ook is het leuk “terugkijkmateriaal” wat je kunt gebruiken in je toekomstige vlogs.
Maak een goede start met de vlogworkshop
Ben je overtuigd van het vloggen voor je bedrijf, maar heb je begeleiding nodig? Wil je gelijk een goede start? Niet alles zelf uitzoeken? Volg dan de workshop vloggen.