Vloggen voor je webwinkel: waarom zou je het doen? Wat zijn de grote voordelen om vandaag nog te beginnen? In deze blog de antwoorden.
Wil je ook meer klanten voor je webshop of webwinkel? Dan is vloggen misschien een goede weg om in te slaan. In dit artikel de belangrijkste voordelen om te vloggen.
Vloggen: wat heb je er aan voor je webwinkel?
Voordeel 1: Meer verkopen
Je kent ze zelf vast wel: de anonieme webshop. Je moet veel moeite doen om überhaupt te achterhalen wie er achter de shop zit. Het is vaak een uitzondering dat je een foto en een persoonlijk 06 nummer ziet van de eigenaar van de webshop. Anonimiteit vormt nog steeds een ondergeschoven kindje bij webshops, terwijl websitebezoekers van webshop juist op zoek zijn naar vertrouwen. Zekerheid. Openheid. Willen weten wie er achter de webshop zit.
Door persoonlijke vlogs te maken, onderscheid je jouw webshop van al die andere. Dit levert je meer uniekheid op, meer vertrouwen, je webshop krijgt een gezicht en webshopbezoekers krijgen een positief beeld/gevoel. Meer vertrouwen, zorgt voor meer verkopen.
Tip: maak vlogs waar je zelf in beeld bent te zien.
Voordeel 2: De bezoeker van je webwinkel heeft het nodig
Anno 2018 kun je feitelijk niet meer snel iets proberen te slijten aan een bezoeker van jouw webwinkel. De bezoeker wil eerst geïnformeerd worden en inspiratie op doen. Een perfecte kans voor jouw als webshop eigenaar om meer van jezelf en je product te laten zien. Kansen om jezelf als expert en vakman te presenteren. Dit geeft de kijker vertrouwen én je komt niet gelijk verkoperig over.
Tot slot verhoog je de gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Zo kunnen bezoekers kiezen of ze tekst lezen of een filmpje kijken. Overigens wordt er steeds meer video geconsumeerd ten opzichte van het lezen van tekst.
Tip: probeer de kijker zo goed mogelijk te informeren.
Voordeel 3: Een betere kennismaking met je producten
Een filmpje zegt meer dan 1000 woorden en veel meer dan een foto. Een filmpje vertoont geluid, beeld en niet te vergeten emotie. Ook kun je goed zien er ervaren hoe iets werkt en hoe groot en handzaam een product is. De productvideo’s van Festool vind ik een erg goed voorbeeld. Wel missen ze een goede call to action.
Dit productfilmpje van Festtool laat de kijker goed kennis maken met nieuwe producten
Tip: als je producten in je hand hebt, kun je relaxter vertellen voor de camera. Je wordt als het ware afgeleid door het product en hebt hierdoor minder last van de camera.
Voordeel 4: Beter vindbaar
Door videocontent te gebruiken op je website, rankt je website hoger in de zoekmachines. Een fijne bijkomstigheid om nog meer klanten te krijgen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bezoekers langer op websites blijven die videocontent bezit. Een langere bezoektijd van je website, zorgt voor een hogere ranking.
Tot slot krijg je meer bereik, als je jouw vlogs ook op YouTube publiceert.
Tip: publiceer je vlogs op YouTube en neem de YouTube filmpjes op in je website
Leuk die voordelen, maar hoe begin ik?
Een goed begin is het halve werk. Je kunt zelf het wiel uitvinden of je volgt de cursus vloggen. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd hoe je goede vlogs maakt voor je bedrijf. Inclusief 3 maanden nazorg pakket. Maak het jezelf niet moeilijk. Ik hoop je snel te spreken tijdens de cursus.