Wie Is Mijn Klant Eigenlijk? Tips Om Jouw Ideale Klant Te Achterhalen En Meer Klanten Te Krijgen

Wie Is Mijn Klant Eigenlijk? Tips Om Jouw Ideale Klant Te Achterhalen En Meer Klanten Te Krijgen

Het is belangrijk dat je weet wie jouw klanten zijn. Doordat jij weet wie jouw “ideale klant” is, kun jij jouw producten/diensten hier op af stemmen. Daarnaast kun je jouw ideale klant ook herkennen, tijdens bijvoorbeeld bijeenkomsten.  “Maar ik weet wel wie mijn klanten zijn”, hoor ik dan vaak. Helaas blijkt dit doorgaans niet te kloppen als ik doorvraag. In dit artikel geef ik jou tips om te achterhalen wie jouw ideale klant is. Tot slot geef ik aan, hoe jouw “ideale klant” kan zorgen voor meer klanten en dus meer omzet.

Herken jouw klant

Als eerste gaan we het ideale klantprofiel, achterhalen. Ook wel “Klant ID” genoemd. Geef antwoord op de volgende vragen:

  1. Is jouw klant een man of een vrouw?
  2. Wat is de leeftijdscategorie van jouw klant? (in maximaal 10 jaren bandbreedte: bijvoorbeeld tussen de 30 en 40 jaar).
  3. Wat is de gezinssamenstelling van jouw klant? Woont hij/zij alleen? Is hij zij/getrouwd? Heeft hij/zij kinderen? Hoeveel kinderen? Wat zijn de geslachten van de kinderen? Hoe oud zijn de kinderen?
  4. Welke opleidingen heeft jouw klant gevolgd?
  5. Wat voor werk doet jouw klant? Hoeveel uur in de week werkt jouw klant?
  6. Wat is het inkomen van je klant?
  7. Wat doet jouw klant in zijn vrije tijd / hobby’s?
  8. Wat is de levensstijl van jouw klant?
  9. Met wat voor soort mensen gaat jouw klant om?
  10. Op welke politieke partij stemt jouw ideale klant?
  11. Met welk probleem zitten zij, waar jij een oplossing voor hebt?

Aan de hand van de antwoorden op de vragen, maak je een profiel van jouw “ideale klant”. De ideale klant kun je misschien koppelen aan een persoon die jij kent, die 1:1 aan dit profiel voldoet. Zo heb je een nog beter beeld van jouw “ideale klant”.

Foto van jouw ideale klant

Vertaal nu het profiel van jouw ideale klant, naar een foto. Dit kan een foto zijn van een bekende of foto van een willekeurig iemand die je op het internet gevonden hebt. Geef de persoon een voor jouw aansprekende naam en maak er desnoods een pasfoto van voor in je portemonnee. Wat je in ieder geval moet doen is een fotocollage maken. Hierin verwerk je allerlei plaatjes die verband houden met de kenmerken. Deze fotocollage hang je op een prominente plek neer, zodat je er vaak naar kijkt (bijvoorbeeld bij je computer).

Meer klanten

Nu je weet wie jouw ideale klant is, kun je jouw dienstverlening en producten hier op afstemmen. Doordat je jouw business specifiek afstemt op de ideale klant, merk je dat je meer klanten gaat krijgen. Dit komt, omdat je jezelf specialiseert op een bepaalde doelgroep. Uit onderzoek (en de praktijk) blijkt dat als jij aan iedereen wilt verkopen, verkoop je aan niemand. Hoe specifieker de markt en doelgroep, hoe meer klanten.

Succes met het vinden en “samenstellen” van jouw ideale klant. Laat mij hieronder weten wat jij voor business doet en hoe jouw ideale klant er uit ziet.

Groetjes,

Theo de Kleijn

Over de schrijver
marianne
Door

marianne

op 25 May 2016

Hallo, ik heb een hypotheekadvieskantoor, ik doe dit werk al lang en sinds anderhalf jaar weer zelfstandig Voor de start van het bedrijf was ik als de dood niet voldoende klanten te krijgen, maar ik heb er teveel, een gevarieerde verzameling mag ik wel zeggen. Het is te druk en zelf tijdens mijn vakantie werk ik hele dagen. Ik vind het moeilijk om klanten te weigeren zeker als ze via andere klanten komen. Ik maak me te druk om al die klanten. Ik kreeg van een vriendin het advies een klantprofiel te maken en zo kwam ik op uw artikel

Theo de kleijn
Door

Theo de kleijn

op 28 May 2016

Beste Marianne,Bedankt voor jouw reactie. Ik ben uiteraard verder niet op de hoogte van je bedrijfsvoering. Mogelijk kun je kijken of je (administratieve) taken kunt uitbesteden of iemand hiervoor in dienst kunt nemen.Goede tip van je vriendin om een klantprofiel te maken. Succes met het samenstellen daarvan.Groetjes, Theo de Kleijn

Gerda
Door

Gerda

op 06 Dec 2016

Beste Theo, ik wil een klantprofiel maken en ben me aan het orienteren hoe ik dat aanpak. Vond daarbij jouw artikel. Heel helder, bedankt. Maar het roept ook vragen op. Wil je me wel iets uitleggen? Waarom gaan bijna alle vragen over het priveleven van de ideale klant ipv over zijn profesionele leven? Ik richt me als grafisch ontwerper op zzp-ers. Is het dan belangrijk om te weten hoeveel kinderen hij/zij heeft, wat zijn/ haar politieke voorkeur is, etc. Ik zie de relevantie niet. Alvast dank voor je antwoord.

Theo de kleijn
Door

Theo de kleijn

op 08 Dec 2016

Hoi Gerda,De relevantie: als je jezelf goed kunt inleven in de situatie van je ideale klant, kun je jouw marketing hier op af stemmen. Denken aan mailings, blogartikelen, gesprekken en/of berichten op Facebook. Je communiceert dan meer op één level en je (potentiële) klant zal zich eerder bij jou melden, omdat hij/zij zich herkent en begrepen voelt. Je creëert een betere klik. Natuurlijk moeten de mailings etc niet volledig over privé zaken gaan, maar zo nu en dan kun je er een "persoonlijke tint" door heen gooien. In je nieuwsbrief kun je iets persoonlijks/persoonlijke gebeurtenis aanhalen wat zeker herkenbaar is voor je ideale klant.Uiteraard is het ook erg goed profiel te maken van het professioneel leven van de ideale klant. Ook hier kom je dan te weten waar zijn/haar interesses liggen en bij je marketing op in spelen. Vraag zo voldoende beantwoord?Groetjes, Theo de Kleijn

Bernard
Door

Bernard

op 29 Jun 2017

Beste Theo, Sinds sept 2016 geef train ik als een uit de hand gelopen hobby jachthonden. Ik heb al "geschift" in de doelgroep door me juist te richten op de mensen die wel een jachthond hebben maar er geen wedstrijden of praktijkjacht mee willen of kunnen doen. Maar verder ben ik nog niet gekomen. De vragen die jij aangeeft zijn nuttig. echter hoe vind ik deze mensen. of hoe vinden zij mij? Ik heb ervaren dat face book wel werkt en zeker filmpjes. maar hoe dit op een goede manier combineren.

Theo de kleijn
Door

Theo de kleijn

op 02 Jul 2017

Hoi Bernard,Ligt er aan hoe snel je klanten wilt hebben. Wil je snel klanten, dan kom je er bijna niet onderuit om (Facebook) advertenties in te zetten.Heb je een langere adem, dan kun je denken aan bloggen en vloggen. Het leuke is dat je je vlogs in je blogs kunt opnemen. Hierdoor worden je blogs persoonlijker en bedien je zowel de kijker als lezer. Als mensen via je blogs op je website komen, kun je een gratis weggever aanbieden. Als je deze koppelt aan een mailinglijst, kun je zo een bestand van mailadressen/geïnteresseerden opbouwen. Als je deze mensen via mailings waardevolle gratis informatie aanbiedt. Kun je na bijvoorbeeld de 6de mail een promotie van je cursus doen. Hierdoor heb je laten zien dat je deskundig bent. Hebben de mensen op je mailinglijst een band met je opgebouwd en komt de promotiemail niet opdringerig over.Denk ook aan videoreviews van tevreden klanten op je website.Succes.

Ilja
Door

Ilja

op 16 Aug 2017

Dag Theo, met mijn bedrijf wil ik mensen helpen bij het aanleren van een gezonder eet- en leefpatroon...Ik heb op veel van jouw vragen een antwoord, maar ik twijfel nog steeds of ik me alleen op man of vrouw zou moeten richten. Ik kies dan voor vrouwen, maar sluit ik daarmee niet een hele grote doelgroep uit ? Er zijn ook genoeg mannen met overgewicht die mijn hulp wel kunnen gebruiken

Theo de Kleijn
Door

Theo de Kleijn

op 18 Aug 2017

Uiteraard kun je het breder trekken en kijken hoe het loopt. Toch denk ik dat een keuze wel beter is. Denk hierbij aan de benadering (vrouwen van Venus en mannen van Mars) en ik verwacht ook het voedingspatroon wat verschillend is. Ook de redenen zullen misschien verschillen waarom mannen en vrouwen willen afvallen.

Miriam
Door

Miriam

op 27 Mar 2018

Beste Theo, Bedankt voor de heldere uitleg! Ik wil teksten gaan schrijven op het gebied van psychologie, bijvoorbeeld voor informatieve websites en psychologen. Ik ken deze doelgroepen nog niet. Hoe krijg ik ze zover dat ze de vragen voor mij gaan beantwoorden (en ik naar aanleiding daarvan m'n doelgroep misschien nog meer kan verkleinen)?

Theo de Kleijn
Door

Theo de Kleijn

op 05 Apr 2018

Je kunt bijvoorbeeld op LinkedIn lid worden van groepen op het gebied van psychologie. Via die groepen kun je dan personen toevoegen aan je netwerk en eventueel uitnodigen voor een telefonisch of Skype interview.

Reactie plaatsen