Het is belangrijk dat je weet wie jouw klanten zijn. Doordat jij weet wie jouw “ideale klant” is, kun jij jouw producten/diensten hier op af stemmen. Daarnaast kun je jouw ideale klant ook herkennen, tijdens bijvoorbeeld bijeenkomsten. “Maar ik weet wel wie mijn klanten zijn”, hoor ik dan vaak. Helaas blijkt dit doorgaans niet te kloppen als ik doorvraag. In dit artikel geef ik jou tips om te achterhalen wie jouw ideale klant is. Tot slot geef ik aan, hoe jouw “ideale klant” kan zorgen voor meer klanten en dus meer omzet.
Herken jouw klant
Als eerste gaan we het ideale klantprofiel, achterhalen. Ook wel “Klant ID” genoemd. Geef antwoord op de volgende vragen:
- Is jouw klant een man of een vrouw?
- Wat is de leeftijdscategorie van jouw klant? (in maximaal 10 jaren bandbreedte: bijvoorbeeld tussen de 30 en 40 jaar).
- Wat is de gezinssamenstelling van jouw klant? Woont hij/zij alleen? Is hij zij/getrouwd? Heeft hij/zij kinderen? Hoeveel kinderen? Wat zijn de geslachten van de kinderen? Hoe oud zijn de kinderen?
- Welke opleidingen heeft jouw klant gevolgd?
- Wat voor werk doet jouw klant? Hoeveel uur in de week werkt jouw klant?
- Wat is het inkomen van je klant?
- Wat doet jouw klant in zijn vrije tijd / hobby’s?
- Wat is de levensstijl van jouw klant?
- Met wat voor soort mensen gaat jouw klant om?
- Op welke politieke partij stemt jouw ideale klant?
- Met welk probleem zitten zij, waar jij een oplossing voor hebt?
Aan de hand van de antwoorden op de vragen, maak je een profiel van jouw “ideale klant”. De ideale klant kun je misschien koppelen aan een persoon die jij kent, die 1:1 aan dit profiel voldoet. Zo heb je een nog beter beeld van jouw “ideale klant”.
Foto van jouw ideale klant
Vertaal nu het profiel van jouw ideale klant, naar een foto. Dit kan een foto zijn van een bekende of foto van een willekeurig iemand die je op het internet gevonden hebt. Geef de persoon een voor jouw aansprekende naam en maak er desnoods een pasfoto van voor in je portemonnee. Wat je in ieder geval moet doen is een fotocollage maken. Hierin verwerk je allerlei plaatjes die verband houden met de kenmerken. Deze fotocollage hang je op een prominente plek neer, zodat je er vaak naar kijkt (bijvoorbeeld bij je computer).
Meer klanten
Nu je weet wie jouw ideale klant is, kun je jouw dienstverlening en producten hier op afstemmen. Doordat je jouw business specifiek afstemt op de ideale klant, merk je dat je meer klanten gaat krijgen. Dit komt, omdat je jezelf specialiseert op een bepaalde doelgroep. Uit onderzoek (en de praktijk) blijkt dat als jij aan iedereen wilt verkopen, verkoop je aan niemand. Hoe specifieker de markt en doelgroep, hoe meer klanten.
Succes met het vinden en “samenstellen” van jouw ideale klant. Laat mij hieronder weten wat jij voor business doet en hoe jouw ideale klant er uit ziet.
Groetjes,
Theo de Kleijn
marianne
op 25 May 2016Theo de kleijn
op 28 May 2016Gerda
op 06 Dec 2016Theo de kleijn
op 08 Dec 2016Bernard
op 29 Jun 2017Theo de kleijn
op 02 Jul 2017Ilja
op 16 Aug 2017Theo de Kleijn
op 18 Aug 2017Miriam
op 27 Mar 2018Theo de Kleijn
op 05 Apr 2018