Zakelijk Vloggen Tips

Je wilt als ondernemer zakelijk gaan vloggen, maar waar moet je rekening mee houden? Waar begin je? Hoe maak je een zakelijke vlog? In deze blog handige tips om te beginnen met zakelijk vloggen.

Vlogervaring

Met ruim 300 vlogvideo’s (zie o.a. mijn YouTube kanaal), mag ik mezelf een ervaren zakelijke vlogger noemen. Ook heb al veel geschreven over vloggen. Zo heb ik de vlogs van Frans Bauer onder de loep genomen. Daarnaast is het artikel “6 tips om je vlog tot een succes te maken” één van mijn meest bekeken artikelen op mijn website.

Wat is het verschil tussen zakelijk vloggen en vloggen?

De naam zegt het al, je doet het voor je bedrijf. Zakelijk vloggen heeft feitelijk als doel om (meer) klanten voor je bedrijf te krijgen. Je omzet te vergroten. Ook komen in zakelijk vloggen minder “huis, tuin en keuken dingen” voor. De video heeft een zakelijke uitstraling. De bekendste vorm van zakelijk vloggen is dat je kennis deelt aan je doelgroep. Dat soort zakelijke vlogvideo’s zijn onder andere goed voor je expertstatus. Kijkers gaan je letterlijk meer zien als expert in jouw vakgebied (en dat ben je als het goed is ook :-)).

Zakelijk vloggen is altijd een onderdeel van videomarketing.

In deze “tip vlogvideo” deel ik mijn kennis: goed voor mijn expertstatus!

Elke dag een maand lang een vlog

Zelf heb ik in september 2015 de hele maand zakelijk gevlogd. Elke dag één vlog online. Dit vergde doorzettingsvermogen en voorbereiding. Een voorbereiding die ik in de vakantie deed. In de vakantie? Ja ik ben zo iemand die in de vakantie veel energie krijgt. Dingen ontwikkel. Goed kan nadenken. Natuurlijk houd ik ook vakantie, maar zo’n halfuurtje tot een uurtje per dag werken aan mijn bedrijf was zeker geen straf. Sterker nog ik deed in dat uur veel meer dan ik normaal in 2 uur doe.

Mijn ervaring over elke dag een zakelijke vlog, één maand lang kun je hier lezen.

In het voorgaande verhaal zit een kern: goede voorbereiding! Ik zie nog veel ondernemers die even een tussen de soep en aardappelen video maken. Een goede voorbereiding is erg belangrijk. In de volgende aandachtspunten ga ik hier verder op in.

Hier volgen ze dan. De tips cq aandachtspunten voor zakelijk vloggen:

  1. Bereidt je vlog goed voor. In tegenstelling tot een niet zakelijke vlog, komt het bij een zakelijke vlog er wel op aan. Het is echt “not don” om uit te weiden in je video. Van de hak op de tak te gaan. Zo wordt je vlog niet goed begrepen door de kijker, waardoor deze al snel afhaakt. Gevolg: geen rendement uit je vlogvideo.
    Denk dus van te voren na: wat ga je vertellen in de video? Waar ga je de video opnemen? Wat is het doel van de video/wat wil ik er mee bereiken? Beperkt je bij voorkeur tot één afgekaderd onderwerp.

  1. Zorg dat de technische basisdingen goed zijn. Goed geluid. Goed beeld.  Goede vlogcamera. Weinig afleiding op de achtergrond. Afijn voorkom dat je video (te) amateuristisch overkomt. Een “slechte” video kan afbreuk doen aan de branding van je bedrijf. Hierdoor heeft de vlogvideo een averechts effect en schrikt mensen af (in plaats dat de kijkers fans van je worden).

 

  1. Probeer de vlog zo op te bouwen dat kijkers zo weinig mogelijk afhaken. Dit doe je ondermeer door waardevolle content te delen. Je doelgroep informatie geven waar ze echt iets aan hebben. Waardoor ze weer een stapje verder komen. In dit artikel 8 handige tips om afhakers te voorkomen.

  1. Ben jezelf. Het voordeel dat je het opnemen van een video voor je bedrijf, een vlog noemt is de laagdrempeligheid. Het hoeft niet allemaal zo deftig te zijn. Door deze laagdrempeligheid, wordt het makkelijker om jezelf te zijn. Toch zijn er nog genoeg ondernemers die op video anders over komen dan in “real life”. Dat is jammer, want zo schaad je het vertrouwen van de kijker als deze jou in het echt ziet. Gevolg: de kijker zal minder snel een product of dienst van je afnemen.

  1. Vlog op vakantie: Ook de (zakelijke) vakantievlog is een leuk voorbeeld hoe je het aangename met het nuttige combineert.

 

  1. Probeer het zakelijk te houden. Natuurlijk mag er een privé touche in zitten, omdat je bijvoorbeeld je zoon of dochter in de video laat zien of op vakantie vlogt. Dit kan versterkend werken aan de herkenbaarheid van je ideale klant. Anderzijds zit een klant niet te wachten op een video over je privé leven.
zakelijke vlog maken

zakelijke vlog maken: probeer het wel zakelijk te houden (dus geen poes op de achtergrond)

Starten met zakelijk vloggen

Uit ervaring weet ik dat de meeste ondernemers even een zetje nodig hebben als ze met vloggen willen beginnen. Speciaal voor die ondernemers heb ik de praktische workshop videomarketing ontwikkeld. Binnenkort geef ik weer zo’n workshop, dus schrijf je snel in voor de praktische workshop videomarketing.

Over de schrijver
Reactie plaatsen