Een vraag die veel speelt bij ondernemers die met video aan de slag willen: zit mijn doelgroep wel op mij te wachten? In deze videoblog het onderbouwde antwoord.
Uitleg over de vraag: zit mijn doelgroep wel op mij te wachten?
Ik ben toch niet bijzonder?
Je doet wat je doet en vraagt jezelf af: zit mijn doelgroep wel op mijn filmpjes te wachten? Ik ben toch eigenlijk niet zo bijzonder. Ik ben ook niet iemand van op de voorgrond. Dat past ook niet zo bij mij. Zit mijn doelgroep wel op mij te wachten? Moet ik toch iets met video doen? De ondernemers blijven hierdoor in een cirkeltje. Gevolg: ze steken hun hoofd in het zand. Het maken van filmpjes komt uiteindelijk niet van de grond.
Begin bij het begin
Begin bij het begin. Stel jezelf de vraag: waarom wil ik filmpjes gaan maken voor mijn bedrijf? Bijvoorbeeld: je wilt online meer zichtbaar worden. Je wilt meer naamsbekendheid opbouwen. Je wilt meer vertrouwen kweken. Je wilt betrouwbaar overkomen. Je wilt je doelgroep aantrekken. Je wilt in contact komen met je doelgroep.
Legio mogelijkheden, waardoor je aan de slag wilt met video’s maken. Uiteindelijk is het doel om nieuwe klanten aan te trekken voor je bedrijf. Ook zie je misschien dat concurrenten ook video’s maken. Daardoor zie je niet meer zozeer de meerwaarde om ook video’s te maken. Wat is dan het voordeel voor jou als ondernemer om toch ook filmpjes te maken?
UNIEKHEID 1: authentiek. Iedereen is als persoon authentiek. Het zit in spraakgebruik. Hoe je overkomt. De uitstraling. Afijn iedereen is anders.
UNIEKHEID 2: Als je persoonlijke filmpjes gaat maken, zoals ik nu doe dan kunnen de kijkers aftasten of ze wel bij je passen. Mensen die het gevoel hebben: die Theo is maar een rare vent. Die klikken de video weg. Die ben je dan kwijt. De kijkers die wel blijven kijken, daar bereik je uiteindelijk mee dat die de ideale klanten van je bedrijf worden.
UNIEKHEID 3: Jouw verhalen zijn uniek. Alleen jij kunt je eigen verhalen vertellen. Dat verhaal zal nooit hetzelfde zijn als dat van de concurrent. Wat je in de praktijk hebt meegemaakt. Hoe je bepaalde dingen aanpakt. Dit soort verhalen zijn reuze interessant voor je doelgroep en maken jou als persoon en als bedrijf uniek.
Opdracht: denk eens na wat voor toegevoegde waarde een video die jij gaat maken geeft aan de wereld. Mijn toegevoegde waarde met video is dat mensen zelf filmpjes kunnen maken voor hun bedrijf.
Nu jij!
Wil je echt doorpakken? In een ongedwongen sfeer leren en goede filmpjes maken voor je bedrijf? Volg dan de praktische workshop videomarketing.
Corrie Ebert
op 20 Apr 2021